Svar på kommentar från Jessica

Kommentar på Deltid?:

Hej, min dröm är att bli barnpedagog. har du någon aning om hur man studerar till detta? Vad man ska läsa mm? Har kollat runt lite med allt är ju som en enda djungel med utbildningar och kurser :)
Lycka till! Kram Jessica


----------------------------
Hej Jessica!

Det är fantastiskt att ha en dröm och ett mål! Att välja utbildning för att nå dit är inte helt lätt, men jag hoppas att jag kan hjälpa till lite med vad jag vet.

Svaret på din fråga beror ju lite på vad du menar med att "bli barnpedagog". Ordet pedagog betyder lärare eller undervisare, och en barnpedagog är alltså någon som undervisar barn. I denna kategori ingår både lärare i förskola och i grundskola och andra typer av fritidsledare och specialpedagoger. Först måste du veta vilken åldersgrupp och typ av undervisning du vill syssla med, så blir det nog lättare att hitta en utbildning som passar.

Jag ser på din blogg att du bor i Mariestad. Det är en bit att åka till de närmaste lärosätena, men de som är i hyffsat samma del av landet som du är till exempel Karlstad universitet, Mälardalens högskola, Örebro universitet, Göteborgs universitet och Högskolan i Borås. Alla dessa erbjuder lärarutbildningar, som du kan hitta via länken Alla Sveriges lärarprogram för att läsa mer om.

Om du vill läsa hela utbildningen på distans istället, så kan jag rekommendera Högskolan Dalarna, som var mitt andrahandsval. De är mycket bra på distansutbildningar för lärare och erbjuder många olika inriktningar för olika åldersgrupper och ämnen.

Jag hoppas att detta hjälper dig, men de svåraste besluten måste man tyvärr ta helt själv. Ta dig tid att läsa om olika utbildningar och fundera på vad du vill. Följ ditt hjärta, och lycka till!

Kram, Lisa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild