Att hitta sitt inre lugn

Häromdagen satt jag på bussen hem, helt slut. En bit bort satt en pappa med tre döttrar i olika förskoleåldrar. Tydligen hade man glömt den utlovade matsäcken, men det blev ingen panik för det. Pappan serverade istället "osynliga" kex med ost och honung, samt varm choklad i osynlig mugg. Flickorna imiterade ätande och drickande och gottade sig i värme och näring.

När matsäcken var avklarad ville flickorna ha böcker att läsa. Till min förvåning tog far fram tre tjocka sagoböcker med långa texter i och delade ut en varsin. Flickorna kunde uppenbarligen inte läsa på så hög nivå än, men konceptet fanns i alla fall om vilket håll man öppnade åt, hur man bläddrade, tittade på bilderna och klurade på vad som kanske fanns dolt bakom havet av bokstäver. När flickorna fått ro med varsin bok, trots stöket och böket i den trånga bussen runtomkring, så tog far upp sin virkning och man försjönk i tystnad.

Det såg så fridfullt ut.

Synd att man i vanliga fall har andra associationer till kombinationen tre små barn, en förälder och kommunaltrafik i rusningstid.

Kommentarer
Postat av: Sabina

Fantastisk pappa, undrar vad han har för bakgrund, jag menar uppväxt och utbildning och arbete?

2010-12-14 @ 17:37:55
Postat av: Lisa Swahn

Svar: Ja det kan man undra, mycket imponerad blev jag i alla fall!

2010-12-14 @ 20:54:04
URL: http://barnpedagog.blogg.se/
Postat av: Hanna

Gud så härligt! Jag är förvånad över att han inte blev stressad, men skönt samtidigt att det finns föräldrar som kan hitta lugnet i stressiga situationer :)

2010-12-15 @ 11:06:20
URL: http://thecrazyheads.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild