Fyra gånger tre...

Citat ur Den dolda läroplanen, sidan 95-96.

"Låt oss tjuvlyssna till ett autentiskt replikskifte under en matematiklektion. Läraren försöker hjälpa en elev som fastnat på problemet att multiplicera fyra med tre:

Få se hur det går för dig.
- Det går bra.
Men du har inte gjort uträkningen här.
- Mm.
Hur börjar du?
- Börjar med fyra gånger tre.
Mm, som blir?
- Å...åtta!
Nej, vad blir det?
- Låt mig tänka.
Fyra gånger tre. Vad är två gånger fyra?
- Det är åtta.
Mm, tre gånger fyra?
- Tretton. Nä, det är fjorton.
Nej tänk nu, du har åtta plus fyra, vad blir det? Jobbar du ordentligt? Ja, vad blir det?
- Åtta plus fyra?
Mm!
- Åtta plus fyra blir ä... ä... nie, tie, elva, tolv.
Vad blir då tre gånger fyra?
- Det vet jag inte.
Det blir alltså tolv, eller hur?
- Ja, just det.

Exemplet illustrerar en viktig undervisningsprincip som Ulf P. Lundgren givit namnet lotsning. Elevens problem är alltså att multiplicera fyra med tre. Lärarens metod att hjälpa eleven tillrätta är att förenkla problemet genom att successivt bryta ned det till allt enklare delfrågor, som här till slut blir så enkla att vem som helst kan svara på dem utan att ha en aning om vad multiplikation går ut på. Eleven ställs slutligen inför problemet att svara på frågan Det blir alltså tolv, eller hur? Den frågan klarar han galant.

Tydligen behärskar eleven hjälpligt konsten att addera små tal men har inte fattat principen för multiplikation. Och inte lär han sig den genom att lotsas förbi problemen. Ändå vore det fel att säga att eleven inte lär sig något i en situation som denna. Förmodligen lär han sig åtskilligt men inte just multiplikation. Kanske lär han sig att en sån som jag kan inte lära sig matte; han lär sig något om sin egen förmåga att lära. Sådan inlärning som gäller den egna förmågan att lära har Lundgren kallat metainlärning och detta torde tillhöra de mest genomgripande lärdomar varje elev bibringas i undervisningen och bär med sig ut i livet: att han eller hon är dum och inte ska sträva efter mer framskjutna positioner senare i livet, eller klyftig med rätt att göra anspråk på en priviligierad position."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild