Nya sommarjobbet, och om arbetsvillkor för unga

Jag fick två sommarjobb till slut, och nu har jag börjat komma igång på mitt första.

Långsamt börjar jag inse hur det är att arbeta på att företag där majoriteten av arbetskraften inte är 16-22 år. En timme lunch och två kafferaster om dagen är standard, hur viktiga arbetsuppgifter som än blir ogjorda säger de äldre "jooo kom nu Lisa, de har ju köpt frallor, det får du ju inte missa!". I fikarummet finns kostnadsfri automat för te, kaffe och varm choklad och ingen kollar snett på en om man dricker sex koppar per dag. På företaget finns till och med bastu och solarium som anställda får boka och använda.

Jag som är van att jobba på provision och hela tiden försöka prestera för att ens få ihop veckans lönecheck, måste inte längre göra avdrag i plånboken för att datasystemen ligger nere och inget arbete kan utföras under en halvtimme. När chefen visade mig mitt alldeles egna kontor och ursäktade sig med "tyvärr kunde vi ju inte ordna havsutsikt..." var jag säker på att hon skämtade - men jag tror nästan att hon var seriös! Som om det var lite halvtaskigt, eget kontor med utsikt mot baksidan av äkta gotländskt raukfält. Jag har ju havsutsikt i kopiatorrummet.

Allt det här påminner mig mer och mer om det arbetsliv ungdomar med liten erfarenhet möter när de ska ut och söka sina första jobb. Det är lätt att bli så överlycklig när någon vill anställa en att man går med på vilja villkor som helst i gengäld. Alldeles för länge har jag jobbat på arbetsvillkor som inte är riktigt okej. Men vad ska man göra som ungdom, när det inte finns några andra jobb som anställer oerfarna och vars arbetstider matchar när man pluggar samtidigt?

Ni arbetssökande - kom ihåg att inte gå med på vad som helst! Hamnar du i en anställning där du får för lite betalt, för lite raster och vilotider eller andra villkor som inte känns bra, se till att se över era alternativ. Går det att byta jobb? Går det att förändra er arbetsplats? Prata med dina jobbarkompisar, kanske känner de likadant som du. De som leder företaget kanske är villiga att förbättra era villkor om ni vågar säga någonting. Vill de inte det, kan det vara en fråga för facket eller andra högre ansvariga. Ta reda på vad ni har för rättigheter och vilka lagar som gäller. Stå på er! Vi unga är också människor och ska också få bra villkor, även på tillfälliga anställningar och extraknäck. Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Amanda Rieem - EN MASJÄVEL

HEJSAN!



Jag vill bara tipsa om BLOGGTRÄFFEN 2010 som kommer att äga rum den 15e juli i Almedalen. Om du vill deltaga under detta event OSA då här http://www.facebook.com/group.php?gid=130375893657620&ref=ts#!/event.php?eid=101399899912055&ref=ts



Alla som OSAR och kommer till almedalen kommer att få varsin goodiebag som veckorevyn är huvudsponsor till! :D Det kommer att bli en grym dag med mingel och tävlingar! :D



Hjärtligt välkommen!



Crew BLOGGTRÄFFEN 2010

Amanda Rieem

2010-06-14 @ 23:13:10
URL: http://mandyego.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild