Gotlands framtidsdag 2010

Varje år anordnas en "framtidsdag" i Visby, främst för öns gymnasietreor. Under en dag på Säveskolan kan man välja fyra olika seminarier att delta i, beroende på vad man är intresserad av, till exempel angående studiestrategi, högskolestudier, yrkesval eller utlandsstudier. Det finns även bokbord där man kan ställa frågor till CSN, Gotlands kommun eller högskolor från runt om i landet.

Jag deltog redan förra året, vilket förmodligen var ett smart drag, för då visste jag nu vad jag kunde förvänta mig och hur jag bäst kunde utnyttja dagen. För ett år sedan hade jag helt andra idéer om att kanske plugga i Storbritannien, men nu när planen är att stanna på ön valde jag helt andra seminarier (se länkarna längst ner).

Dagen började med en introduktion i aulan med en diskussionspanel av blandade representanter. Här fanns studie- och yrkesvägledare, elever från Högskolan på Gotland, chef för Ungt Företagande, yrkeshögskola etc. Ett kärt återseende för mig var min fd. lärare Tomas Ängshammar som nu är informatör vid Gotlands kommun.

Nu var det tydligare än någonsin för mig hur svårt det verkligen är att välja bland det massiva utbud av möjligheter som finns för oss snart-studenter. Ska man jobba? Plugga? Flytta till ny ort? Utomlands? Och har man väl valt att plugga finns det tusentals alternativ ändå. På scenen verkade man nästan ta för givet att vi i publiken alla stod fullständigt rådlösa inför vår egen framtid, och man fick blandade råd från denna allvetande panel. Skaffa körkort! Välj med hjärnan! Välj med hjärtat! Välj något roligt! Välj någon smart! Var inte rädd för slumpen! Oroa er inte! Men tänk efter, och Tänk Rätt!

Fyllda med denna förvirring skickades vi ut för att hitta våra förvalda respektive seminarier.

Min dag:
Seminarie 1: Gotlands kommun om sommarjobb 2010
Seminarie 2: Lärarprogrammet i Visby
Seminarie 3: Vad passar du till?
Seminarie 4: Studieteknik för framtiden

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild