Röst och kroppsspråk

Sammanfattande reflektion för kroppsspråk inom kursen Lärande och kommunikation.

De senaste veckorna har vi via flera seminarier gjorts medvetna om vårt egna kroppsspråk och röstanvändande. Charlotte citerade Albert Mehrabian när hon berättade att vårt intryck av ett framförande endast består till 7% av de ord som egentligen sägs - resten tas in genom avläsning av röst och tonfall (38%) samt icke-verbalt kroppsspråk (55%).

Jag tror att jag allt för ofta förlitar mig på vilka ord jag säger. Vid sagoberättande målar jag helst med orden och möjligen inlevelse i tonfall, medan kroppen inte alltid naturligt hänger på. Röstmässigt känner jag igen mycket av vad Malin talade om från min erfarenhet av körsång och röstundervisning. Jag har sedan barndomen haft en stark och tydlig röst naturligt, möjligen talar jag för fort ibland, särskilt om jag blir nervös. De övningar vi gick igenom med Charlotte om kroppshållning och andning verkar hjälpa bra inför denna nervositet.

Kroppsspråkets femtiofem procent kan förmodligen behöva en del arbete och jag känner att processen nu påbörjats med ett medvetandegörande. Nu har jag lättare att känna vilka signaler jag sänder med hur jag sitter, står och talar. Jag tog särskilt till mig övningen om hur man bör sitta när en elev verkar vilja berätta om något jobbigt - intresserad och mjuk i lagom mängd. Jag ser fram emot att utvärdera hur jag egentligen gör, när jag går ut på VFU med detta i åtanke!

(Ett par av mina berättandeövningar finns på min YouTube.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild