Respekt, kunskap och entusiasm

"Men så finns det lärare som framstår i ett sällsynt skimmer, lärare som haft ett livsavgörande inflytande. - Det var NN som gav mig tillbaka tron på mig själv! - Det är tack vare NN på mellanstadiet som jag livet igenom alltid har... Om samtalet sedan letar sig djupare för att ta reda på varför just dessa lärare gjorde sådant intryck brukar tre karaktärsegenskaper nämnas: respekt, kunskap och entusiasm. Respekt för elevens personlighet och problem skänkte självförtroende och självrespekt. Solid sakkunskap gav auktoritet i klassrummet och kunskaper som ännu sitter i. Entusiasmen förmedlade upptäckarglädje och la grunden till en livslång lust att lära."

- Citat från sidan 188 i "Lärarens handbok", ur den av Tomas Brytting författade introduktionen till avsnittet "Yrkesetiska principer för lärare".

Lärarens Handbok är för övrigt en mycket bra samling skrifter, som ingår i välkomstpaketet när man blir medlem i Lärarförbundet. Denna åttonde upplaga innehåller samtliga läroplaner (Lpfö98, Lpo94 och Lpf94), Skollagen (1985:1100), Yrkesetiska principer och FN:s barnkonvention - vilka alla är texter som varje lärare och personal som arbetar med barn och unga borde hålla sig väl kunniga om.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild