Vecka 1 (HT10)

Information overload! Jösses vad mycket som händer! Innan jag började plugga kunde jag suga upp varje liten pedagogiskt relaterad artikel att skriva om här på bloggen, men nu är det så mycket i huvudet varje dag att man knappt vet var man ska börja. På ett sätt förstår jag att de flesta högskolestudenterna inte har tid att lägga på bloggande. Men skam den som ger sig!

Första veckan blir förstås aldrig som man förväntade sig - förhoppningsvis blir det bättre än man trodde! Så är definitivt fallet här, och de andra i klassen verkar dela min uppfattning. Vi började redan första dagen med dramaövningar, av två anledningar. Dels för att snabbt "bli en grupp" tillsammans och låta nervositeten släppa, och dels för att lära oss hur vi själva i framtiden måste göra precis det samma med barngrupper. Hur får man en klass att känna sig trygga tillsammans? Redan detta var en otrolig aha-upplevelse för mig, som alltid tyckte lekar var onödiga, obehagliga och tråkiga när jag var liten. Förmodligen var jag ledd av pedagoger som inte riktigt ledde på rätt sätt och visste varför de gjorde vissa övningar och när de var lämpliga. Gör man rätt, så kan namnlekar och andra övningar ge en fantastiskt bra start och sammansvetsad grupp. Vi är 45 personer i vår klass och känner redan varandra ganska bra, alla är jättetrevliga och det känns underbart.

Sedan var det ju det här med själva "plugget". Jag tror många kom in med överambitiöst sinne och vi hade ständigt frågor om vilken litteratur vi skulle köpa och vad vi skulle läsa först och nu nu NU måste vi börja. "Ta det luuugnt med litteraturen!" ropar då vår handledare Stefan, och väcker oss alla ur paniken. Plötsligt förväntas vi mest studera för vår egen skull, och inte för att klara ett prov eller förhör. Ingen panik, en bok i taget, information kommer eftersom.

Vi har haft ett par seminarier, både med Stefan (Varför lärare och varför skola?) och en distanssänd interaktiv föreläsning från Uppsala, med Jonas Almqvist som talade om definitionen av begreppet kunskap, om teori och praktik och olika sätt att lära, kunna och veta. Vi har även haft en del egen studietid, och börjat läsa till exempel Läroplanerna, Skollagen och för de som hunnit få hem den första boken, Boken om pedagogerna av Anna Forsell.

Att studera är fantastiskt trevligt, stimulerande, omväxlande och meningsfyllt. Efter fem dagar känner jag mig mer samman med en grupp än jag gjorde under tre år på gymnasiet. Jag som inte är någon gruppmänniska!

Så om du fortfarande sitter här och läser på bloggen och funderar på om du borde söka högre utbildning: Sök. Det är värt det. Det är roligt. Det ger dig mening och erfarenheter som du behöver som anställd, som medborgare och som människa. Det kommer förändra ditt liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild