Vecka 31 (VT11)

Ny kursstart! Två nya kurser bjöd på en spännande och inspirerande vecka.

Stefan uttrycker det som att vi påbörjar en "pluggkurs" (Samverkan för lärande och utveckling, på mån-tis varje vecka) och en "kaoskurs" (Didaktik för lärande och utveckling, på tors-fredagar).

I kursen samverkan behandlar vi först ämnet Utvecklingspsykologi och har alla inhandlat en tjock kursbok som förhoppningsvis ska lära oss ALLT värt att veta. Vi ska helt enkelt ha ett hum om "hur barn fungerar" och tar del av alla möjliga teorier angående detta, från Freud och Piaget till mer moderna varianter.

Det jag läst och hört hittills i boken och på de första föreläsningarna är både svårt och spännande, relevant men väcker många frågor. Känns som en väldigt allmänbildande, basläggande kurs inför framtiden.

Kursen didaktik handlar om vad som är viktigt att lära sig, hur man bör lära sig det, varför och i vilken ordning. Låter självklart kan man tycka, men svaren på dessa frågor är inte bestämda i läroplaner utan de måste vi som pedagoger faktiskt besvara själva. Didaktiska teorier verkar hittills väldigt teoretiska och flummiga, och ur dem förväntas vi konkretisera visioner om vår framtida undervisning.

Vi ska genom grupparbete göra en didaktisk modell för tre års undervisning. Vår grupp har åk 1-3, andra behandlar förskola i ungefär åldern 4-6 år. Hittills är det mycket spånande, brainstorm, "viktighetslistor", analyserande av vilka ramar kursplaner sätter upp - och vilka friheter de ger oss.

Båda kurserna känns modigt utmanande och jag är PEPP! I sommar ska jag sommarjobba med något helt annat, så nu är det de sista två kurserna för läsåret och jag tänker ge ALLT! Slutspurt!

Det är vår, jag ska bli lärare och livet är underbart!
Spread the love! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild