VFU, vår och annat funderande

Det är något annorlunda i luften dessa kurser. Kanske är det våren och den stundande sommaren som får mig att vilja "slutspurta". Kanske är det alla superspännande praktiska utmaningar som lockar fram den kunskap och kompetens vi faktiskt redan samlat på oss. Kanske är det längtan till VFU som närmar sig!

Eller kanske är det en annan grej - vårt luftiga 10-15 schema. Vissa verkar irriterade över att tiden inte "utnyttjas bättre" men jag känner rakt tvärt om. För första gången har jag tid att verkligen vara student! Jag kan läsa en stund i bibliotekets cafeteria på morgonen, med utsikt över Almedalen. Jag kan gå och ta en glass på lunchen. Jag kan stämma möte med arbetsgruppen och stanna en stund efter seminarier och diskutera. Det är så skönt att slippa springa från bussen, kasta i sig lunch någongång mitt i och sedan rusa tillbaka till bussen utan att ha tid att säga trevlig helg ens en gång.

Ser verkligen fram emot VFU-uppgifterna som ger oss massor av utrymme att välja ämnen vi själva är intresserade av och experimentera och prova. Med färre uppgifter att klämma in på två veckor finns det utrymme både till att låta dem ta den tid de förtjänar, och till att få dagar över när man kan bara vara med barngruppen och följa med i rutinen.

En helt annan orelaterad grej jag kom på i en diskussion nyligen. Vi pratade om hur vi ibland måste jobba enligt förbestämda grupper, istället för att gruppa ihop oss själva efter intresse. Motiveringen har ofta varit "så är det i livet, vi hamnar i arbetsgrupper vi inte alltid fungerar perfekt med". Men... hur var det med den där dolda läroplanen nu igen? Ska vi lära barnen att sitta still och vara tysta för att det är så det är i livet, eller...? ;)

Hoppas att alla haft en underbar påskhelg!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Svar: Hoppas jag också, det ska tydligen vara svårt att komma in på distansen har jag hört. Men jag har en del hp och ganska bra poäng så det borde går :). Jag har ingen aning vem som ska vara kursansvarige, vet inte ens upplägget på kursen knappt, mer än det som står i kursplanen ;).



Tack, för lycka till-et kan behövas!

2011-04-25 @ 12:12:46
URL: http://thecrazyheads.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild