Varför blir det så, fröken?

Ibland är det lite överväldigande att tänka att vi som lärare i förskola eller på lågstadiet egentligen måste kunna allt. Barn frågar ju om allt möjligt de undrar och jag upptäcker mer och mer att det allra bästa sättet för barnen att lära sig något är när de får svar på sånt de är intresserade av. Alltså måste vi vara ständigt redo att möta deras kunskapstörst med en osinlig ström av korrekt information. Det känns så synd att svara med "jaaa jag vet inte riktigt varför det händer så, det får vi ta reda på någon gång".

Jag tänker tillbaka på alla de där högstadielektionerna. Biologi, fysik, samhällsvetenskap... Det fanns så mycket att lära! Visst gick jag ut med bra betyg, men det var ju för att jag visste hur man pluggar till prov. Att verkligen förstå och reflektera och sätta allt i sammanhang, det är något helt annat.

Därför har jag reserverat lite biblioteksböcker: Matematik för grundskollärare och Biologi A med naturvetenskap, till att börja med. En liten bit i taget kanske det går att hitta tillbaka till de där läromedlen som egentligen innehöll så mycket som man inte hade tid att verkligen läsa. Att läsa av rent intresse. För det är då man lär sig.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Vill du ha bra grund i matte och verkligen förstå rekommenderar jag att du läser om talteori! Att förstå hur siffrorna hänger samman och hur man kan se mönster, ja det hag iaf ökat förståelsen hos mig. Matte med mening är fö en bok som är bra, vissa saker får man ta med en nypa salt men annat är faktiskt väldigt intressant.



Dock tror jag att vi som lärare måste inse att vi inte kan kunna allt och vi kommer aldrig att kunna. Vi måste lärar våra elever att bli kunskapssökande, mao de måste få kunna leta sin egna information och inte bli små kärl som vi ska fylla. Att när någon frågar kunna säga: "Jag vet inte men vi kan ta reda på det" och sedan verkligen fullfölja och ta reda på det, det tror jag är viktigt.Att visa eleverna att vi faktiskt bryr oss och att kunskap går att hämta!



Hade en elev förut som inte kunde måla en svan, han visste inte hur en sådan såg ut. Så då sa jag helt sonika, att då tar vi reda på det. Var kan vi leta tror du? Han kom på att det kanske fanns i någon bok så vi begav oss till fkataboksskåpet, väl där letade vi. Är svan en blomma? En växt? Ett däggdjur? En fågel?.... och så letade vi upp en svan och då var problemet ur världen. Jag hade kunnat visa honom hur en svan ser ut genom att rita en, men det hade nog inte gett samma effekt!

2011-02-19 @ 08:36:55
URL: http://thecrazyheads.blogspot.com
Postat av: Maria

Hej, ville bara säga att jag gillar din blogg skarpt och länkade till dig i mitt inlägg om inspirerande bloggare igår!



Har själv studerat till fritidspedagog och älskar de utmaningar jobbet innebär - ibland är det mer irriterande att inte ha svar än att få tusen frågor. Vet inte jag så kan vi ta reda på det tillsammans, om tid finns.

2011-02-25 @ 08:07:18
URL: http://mifen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild