Vecka 25-26 (VT11)

Oj, nu har jag latat mig med veckoskrivande, så nu blir det två på en gång!

I kursen lärarroll i utveckling har vi sysslat med lite intressanta redovisningsformer. Inför förra måndagen skulle vi ha läst rapporten Tio år sedan förskolereformen och bestämt gemensamt i en grupp om fyra vilka delar vi var mest intresserade av, och vad vi ville "spana" på under en fältstudiedag ute på förskolorna. Vår grupp valde att spana/fråga om förändringar angående resurser till barn i behov av särskilt stöd.

På måndag eftermiddag hade vi tre timmar dramaövningar och gick igenom några olika sätt man kan redovisa fakta i form av drama. Vi tränade i grupp med en kortare redovisning med nonsens-innehåll, till exempel "en diskussionsredovisning om hur man firar valborg", "ett tv-program om hur man klär ut sig till påskkärring" eller "ett case om hur man klär granen". Detta skulle förbereda oss inför en större redovisning, baserat på faktan i rapporten och vad vi såg under fältstudierna. Under hela tisdagen var vi ute på förskolor i par och spanade och intervjuade om vårt valda område.

Följande måndag hade vi hela dagen på oss att förbereda dramaredovisningen i 4-gruppen. Vi delade erfarenheter från fältstudierna, spånade idéer, skrev manus och repeterade sedan. Uppspelet skulle ta 12-15 minuter och innehålla så mycket fakta som möjligt, samtidigt som det var lättsamt och lätt för utomstående att ta till sig. En inte helt lätt uppgift!

På tisdagen redovisade vi, jag var nog rätt nervös men det gick bra till slut. Jag spelade rektor som var hal som en ål - både försökte vara positiv och bussig, men ändå slank undan när kritiken kom från de hårt arbetande förskollärarna i arbetslaget. Allt är ju så braaa på vår fina förskola! ;) Svårast var att komma ihåg alla repliker i rätt ordning, hade en liiiten fusklapp, men vi fick i alla fall bra feedback och det verkar som om våra poänger gick fram som vi tänkt.

I kursen Hållbar Utveckling har teoridelen lidit mot sitt slut. Förra torsdagen hade vi ett frivilligt seminarium med kort genomgång av kursboken Miljödidaktik, för dem som tyckte den var lite svår att ta till sig (de flesta). Sedan fick vi boka tid för litteratur seminarium, jag valde torsdagen efter. Vi var fem stycken som valt den tiden, så alla fick prata en hel del. I en liten sal satt vi fem och vår lärare och lottade ut frågor om boken och diskuterade. Det var ganska lättsamt, hade man glömt någon definition tog man hjälp av varandra och så länge alla hade någonting att berätta så blev vi godkända. Skönt att ha det momentet bekräftat avklarat. :)

Övriga tider har gått till projektarbetet i HU. Första onsdagen skrev jag klart en kort inlämningsuppgift, "Vad är hållbar utveckling för mig?", men sedan var det projektet som gällde. Vi arbetar i en grupp om åtta personer med vår projektidé, har gruppmöten, möte med handledare, fördelar arbetsuppgifter och jobbar sedan med dem på olika håll. Förmodligen skriver jag ett egen inlägg om några veckor när allt är klart, och berättar mer om själva projektet.

Nog om detta. Nu lördagkväll, Melodifestival och god mat!
Trevlig helg! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild