Hemtenta: Ledarskap och grupprocesser

Eftersom jag inte skrivit något i kategorin "examensuppgifter" på ett tag, tänkte jag berätta lite om vad en hemtenta är.

Wikipedias definition av en tentamen är "en examination i slutet av en kurs på en högskola eller ett universitet. Den är vanligtvis skriftlig men kan även vara muntlig och kallas då ofta munta."

En hemtentamen är alltså en tentamen som man skriver hemma, i motsats till en salstentamen.

Den hemtenta som vi nyligen fått skriva i kursen ledarskap och grupprocesser bestod av fyra delar. Vi skulle alltså skriva en uppsats baserat på de böcker vi läst och föreläsningar och seminarier vi deltagit i för kursen. Uppgift 1 (ca 1500 ord) ska redovisa det viktigaste av vad vi lärt oss. Uppgift 2 (ca 1000 ord) fördjupar sig mer på ett område vi själva får välja. Uppgift 3 (ca 1000 ord) ska beskriva en vision om hur vi vill arbeta som lärare och uppgift 4 (ca 1000 ord) ger oss en problemsituation angående "vänskap på nätet" som vi ska ge förslag på lösning till.

Jag tänkte att detta kan vara bra om du är blivande student och vill se exempel på examensuppgifter. Instruktionen för vår hemtentamen har jag laddat upp här så att den kan läsas i sin helhet. Dokumentet refererar även till kursens betygskriterier och förväntade studieresultat - de finns här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild