Uppsatser och uppgifter HT10

Från första skriftliga inlämningsuppgiften var jag noga med att spara alla officiella inlämningar i en mapp. Det är ju intressant att gå tillbaka och se hur man utvecklas och vad man lär sig.

Därför tänkte jag nu dela med mig av några uppgifter och examinationer från förra terminen. Jag förväntar mig inte att alla sätter sig och läser alla dessa tråkerier, men någon kanske hittar någon uppgift man vill kika på, antingen för att man är intresserad av ämnet eller för att man vill se exempel på typiska uppgifter på högskolenivå.

2010-09-30
Kurs: Förskolans och skolans samhällsuppdrag
Inlämning: Rektorns kontor.pdf
Beskrivning: Uppgiften spelet om skolan gick ut på att presentera hur skolans styrning fungerar på ett roligare sätt. Genom att varje grupp skapade ett brädspel som på olika vis testade kunskaper om skolan blev det mycket trevligare att lära in det torra faktainnehållet. Redovisningen var att spela varandras spel! Den skriftliga inlämningen är ingen formell uppsats direkt, utan innehåller bilder av spelet vår grupp gjorde och listar alla frågor spelet innehöll.

2010-10-08 / 2010-10-20
Kurs: Förskolans och skolans samhällsuppdrag
Inlämning: Sokrates.pdf & Heteronormen.pdf
Beskrivning: Vi hade mycket litteratur att välja på i den här kursen, så alla valde lite olika. Två av de texter/böcker vi tyckte var intressante skulle vi skriva om med en sida sammanfattning och en sida diskussion. Jag var inspirerad av ett avsnitt om det sokratiska samtalet i Boken om pedagogerna och fick därför tillstånd att läsa och skriva om en text ur Platons skrifter om Sokrates. Den andra texten var från litteraturlistan, en rapport om heteronormen i samhället och i skolan.

2010-10-13
Kurs: Förskolans och skolans samhällsuppdrag
Inlämning: Spaningsuppgift.pdf
Beskrivning: Det här var min första "spaningsuppgift" eller fältstudie, på ämnet genus.

2010-10-27
Kurs: Förskolans och skolans samhällsuppdrag & Barn och ungdomar i samhället
Inlämning: Metareflektion.pdf
Beskrivning: Som avslutning på de första två kurserna skrev vi en metareflektion om vad vi lärt oss hittills.

2010-11-17
Kurs: Lärande och kommunikation
Inlämning: Kropp och röst.pdf
Beskrivning: En kort sammanfattning om momenten röst och kroppsspråk.

2010-12-10
Kurs: Lärande och kommunikation
Inlämning: VFU-rapport.pdf
Beskrivning: En rapport som sammanfattar uppgifter och slutsatser under min första VFU-vecka.

2010-12-21
Kurs: Lärande och kommunikation
Inlämning: PM kommunikation.pdf
Beskrivning: Slutexamination för kursen var att skriva ett PM som vi sedan redovisade muntligt. Genom att alla läste en annan persons PM kunde man få personlig opposition och feedback både av läraren och en student, inför klassen.

2011-01-05
Kurs: Ledarskap och grupprocesser
Inlämning: Hemtenta ledarskap.pdf
Beskrivning: Slutexamination för denna kurs var en ganska omfattande hemtentamen. Den här jobbade jag ordentligt med och var nervös, men till slut föll allt på plats och resultatet är jag nog ganska stolt över!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild