Vecka 50 (HT11)

Tänk att det går ihop sig med examinationsuppgifter till slut ändå, även när det känns lite kämpigt. Denna gång ligger jag på minimigränsen längdmässigt, men förhoppningsvis ett desto mer intensivt innehåll? ;)

Huvudbudskapet i Wolfgangs uppgift blev vikten av att arbeta ämnesintegrerat, konkret och med alla sinnen. Många enskilda moment i kursen kändes igen från grundskolelektioner i biologi, fysik, teknik, historia... men här satt alla bitar ihop i en helhet! Då blev förståelsen något helt annat. För i verkligheten finns inga skolämnen, verkligheten är en.

Det här var även den första kurs vi haft som inte bara handlar teoretiskt om hur vi ska undervisa, utan som även innehåller faktiskt stoff - exempel på vad vi ska undervisa. Man inser hur mycket man har att lära och att dessa 7 terminer aldrig skulle vara tillräckliga för att bli "fulländad", hur man än planerar. Man måste lära sig att bli lärare under hela livet. :)

På måndag börjar VFU i fem veckor! Pang på! Jag ska vara i förskola, vilket blir lite nytt för mig, vi får se hur det går. :)

Jag tänker inte skriva logg veckovis under VFU-perioden, utan kommer med ett inlägg då och då när jag har något att berätta. På så vis blir skrivandet lustfullt, praktiken måste få ta största fokus. Inläggen publiceras i kategorin VFU.

Trevlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild