Kulturkunskap

Nedan vill jag uppmärksamma ett citat ur boken Det tidiga språkbadet av Rigmor Lindö (2009 s. 34). Inlägget hamnar i kategorin Skolpolitik, för politikerna behöver höra argument om de ska kunna ta några kloka beslut. Och vi pedagoger måste vara politiskt medvetna och engagerade om vi någonsin ska få som vi vill. Annars blir det ingen demokrati.

"För alla barn som inte har svenska som modersmål är ett starkt och genomtänkt vuxenstöd helt nödvändigt. Dessa barn behöver tydliga stödstrukturer och hjälp att utveckla stategier så att de steg för steg kan vidga sin förståelse och erövra det svenska språket. Jag anser att skolledare i mångkulturella områden har ett stort ansvar vid rekrytering och fortbildning av personal för att tillgodose de flerspråkiga barnens behov i den svenska förskolan och skolan. Det finns på grund av bristande resurser och okunskap bland skolledare och politiker alltför många barn som språkligt inte har en chans att klara skolans krav och därmed förpassas till ett utanförskap. För att råda bot på detta samhällsproblem föreslår jag att alla såväl blivande som verksamma lärare får en gedigen utbildning i kulturkunskap och svenska som andra språk."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild