Vecka 71 (VT12)

Nu börjar sista kursen innan sommaren, Barns förutsättningar i förskola och skola 15 hp. Det har varit en intensiv vecka med ny spännande litteratur, föreläsningar och gott om gruppdiskussioner där vi själva får föra protokoll i basgruppen, ett nytt arbetssätt för oss men säkert ett bra sätt att se till att det blir tid för diskussion och utbyte!

Man känner sig lite skadad i läshastighet och studieteknik efter en så lång VFU-period med läsuppehåll, så det tar nog ett tag att komma tillbaka in i denna relativt teoretiskt tunga kurs. Vi har även en ny kursansvarig som vi inte haft tidigare, så det gäller att hitta in i ett bra samarbete. Som tur är verkar hon öppen för diskussioner, vilket alltid underlättar processen. Jag har gått med i ett "kursråd" som träffas tre gånger under kursen för att kolla läget på hur kursen fungerar. Låter som en god idé! Då slipper man att få all feedback efterklokt när kursen är slut.

För att nämna något av innehållet har jag återbesökt genusområdet i min valbara litteratur. Man kan inte läsa det för många gånger! Trots att man tycker att man är medveten och duktig ute i verksamheten, upptäcker man nya obehagliga sanningar om sig själv. När jag ser tillbaka på min VFU förstår jag nu att jag knappast gett flickor och pojkar samma förutsättningar. Tänk att det sitter så djupt rotat i vår kultur att man inte kan låta bli fastän man vet! Egentligen vet jag ju! Kanske dags att läsa om en bok som jag har kvar i bokhyllan sedan första året, allt du behöver veta innan du börjar arbeta med jämställdhet i skolan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild