Vecka 66 (VT12)

En intensiv vecka på VFU denna vecka, äntligen tillbaka från sjukdom och ville förstås klämma in så mycket som möjligt för att ta igen.

Två engelska sånger som jag introducerat förrförra veckan kom flera barn ihåg, riktigt imponerande att de redan kan sjunga med trots att de bara hört texten ett par gånger. Även de lite yngre barnen kunde hänga med på rörelserna i sångerna och förstod att det var samma sånger som de svenska fast på ett annat språk. Roligt!

Med hjälp från två andra pedagoger fick jag planera och leda en förmiddag att passa in i det pågående vänskaps-temat. Reflekterar nu om skillnader mellan att vara ensam med en barngrupp, och att samarbeta med andra pedagoger. Man måste verkligen förstå varanda, kunna kommunicera och fatta snabba, outtalade beslut tillsammans om det ska fungera bra att dela ansvar för en grupp. Hmmm, det är lurigt detta och mycket träning behövs märker jag!

Jag ökar successivt svårighetsgraden med de pass jag leder. Första gången på VFU i förskola var jag ensam med en liten grupp, nu ensam med en större grupp och framåt mot samarbete med andra i en större grupp. Varje dag håller jag i en "läsvila", alltså planerad högläsning efter lunch med en grupp som varierar mellan ca 4-8 barn. Eftersom jag har lätt för högläsning är det ett bra tillfälle att varje dag få en stunds träning i de andra bitarna; att välja rätt böcker, att samla barnen, väcka intresset, behålla deras uppmärksamhet, samtala om böckerna och uppmuntra reflektioner.

Nu ska jag vara hemma och skriva uppsats några dagar och förhoppningsvis även hinna ta igen lite sjuktid nästa vecka. Hoppas att de kvarlingrande förkylningssymptomen kurerar sig snart också, det är så tråkigt att gå och snora hela dagarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild