Få det gjort!

Idag skickade min mamma mig en artikel med rubriken "5 sätt att spela vardag" (vet inte vilken tidsskrift det var ur). Poängen var att skapa små belöningssystem för sig själv så att man får till exempel tvätten eller städningen gjord, med liknande psykologi som används i dataspel. Om man gör sina mål nåbara känner man sig kompetent och "spelet" blir beroendeframkallande.

Ett citat lyder: "Om projektet känns oöverkomligt, överlista dig själv genom att ta ett första steg. Kolla upp telefonnumret till kundtjänst utan att ringa, eller sortera tvätten i högar utan att tvätta."

När jag läste det insåg jag att jag faktiskt gör så, både med kundtjänst och tvätt och även när jag skriver examinationsuppgift hemma. Om jag sitter och stirrar på min instruktion för uppgiften, ett blankt dokument och ett tjockt block med anteckningar från föreläsningar och litteratur, kan det minst sagt kännas svårt att komma igång. Då gör jag så här:

1. Skapa ett dokument och läs formaliareglerna för uppgiften. Oftast har läraren bestämt vissa rubriker som ska finnas med i en viss ordning, till exempel Framsida, Inledning, Lektion 1, Lektion 2, Utvärdering, Referenslista. Jag skapar alla rubriker med rätt typsnitt och så vidare, men skriver bara "Bla." där själva innehållet ska in. Nu är dokumentet redo att fyllas på.

2. Jag läser igenom mina anteckningar en bit i taget och tänker inte så mycket på exakt vad jag måste skriva, utan sätter bara in en post-it lapp som "bokmärke" varje gång jag hittar något som relaterar till ämnet och som var intressant.

3. Nu sitter det kanske 20 post-it lappar i anteckningarna, så jag kan snabbt se över vilka 20 saker som eventuellt kan refereras till i uppgiften. Nu känns inte innehållet så stort längre! Efter en kort paus kommer jag tillbaka och får oftast en idé om en av referenserna, och börjar skriva lite under den rubrik där det passar in.

4. Innan man vet ordet av har man skrivit halva uppgiften och då är det inte alls lika jobbigt längre! Då återkommer mitt självförtroende, jag läser igenom texten, minns att jag är en kompetent och seriös blivande pedagog och jobbar på, glad i hågen. :)

Kommentarer
Postat av: Sabina Swahn

Tidskriften heter Modern Psykologi -för dig som tänker (feb 2012)och redan på framsidans står det "5 steg till en lekfullare vardag",så slarvigt av mig att inte ange källan när jag skickar nåt till en högskolestudent!

2012-01-27 @ 21:35:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild