Vecka 61 (VT12)

Första veckan på terminen betyder ny kurs! Nu läser vi Undervisningens villkor och genomförande som är 15 hp, hälften teori och hälften praktik. Det är en didaktisk kurs som fokuserar på svenska, engelska och matematik. Sista halvan av terminen kommer tydligen en kurs med specialpedagogiskt innehåll, välbehövligt!

Denna vecka har vi gått igenom kursinnehåll och krav i alla ämnen för årskurs 1-3 (nya läroplanen Lgr11). Vi har arbetat lite med dem förut, men nu känns det som om man börjar bli ordentligt välbekant med dem. Ons-tors var vi hemma och läste litteratur om didaktik och om språkutveckling. Fredagen är fylld med seminarium om barns tidiga språkutveckling, språkets delar, läroplan för förskolan och TRAS (tidig registrering av språkutveckling).

För övrigt har jag nu hittat två distanskurser som känns optimala för mig i sommar. I fem veckor kan jag läsa Learning Study - lärande i klassrummet och sedan Hantering av arbetsbelastning och stress i lärararbetet. Båda är nätbaserade distanskurser från Högskolan Kristianstad. Sedan får jag väl välja några reservkurser också, men känns bra att ha ett förstaval som jag är nöjd med.

Varje termin tycker jag att jag reagerar på samma sätt: "Oj, här kommer en utmaning! Förra terminen var ju inget jämfört med detta, nu blir det på riktigt." Och det är väl bra, då ligger progressionen rätt. Tänker Vygotskij hela tiden, vi ska utmana oss in i vår nästa utvecklingszon. Ett steg i taget så når vi högre.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej



vad innebär det didaktiska ?

2012-02-05 @ 21:30:45
Postat av: Anonym

Hej



vet du vad skillnaden mellan barns perspektiv och barnperspektiv är ?

2012-02-07 @ 15:14:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild