Vecka 83 (Sommar 2012)

Tredje veckan av Learning Study har helt bestått av läsning, inför litteraturseminarium nummer 2 med tema Vygotskij.

Vygotskijs verk Tänkande och språk är ett tjockt band på nästan 500 sidor, förmodligen den längsta bok jag läst på ett tag. Därför delade jag upp boken i lagom stora bitar för varje dag, vilket fungerade ganska bra.



Istället för denna bok kunde man ha valt att läsa två kortare böcker med ungefär samma innehåll, nämligen Vygotskij och pedagogiken samt Vygotskij i praktiken. Själv hade jag redan läst den sistnämnda tidigare, så det kändes mer intressant att utmana sig med originalverket.

Tänkande och språk var Vygotskijs sista publikation som inte blev färdig förrän på dödsbädden. Här granskas många tidigare teorier om tänkande och språk, särskilt Piaget och Stern, som samtliga får skarp kritik. Vygotskij och hans kollegor utreder den genetiska bakgrunden för mänskligt tänkande och mänskligt språk och redovisar sedan sina egna resultat och teorier kring egocentriskt språk, begreppsbildning och närmaste utvecklingszon.

Inför seminarium 2 har jag tagit fram dessa diskussionfrågor:

1. Enligt många studier är tänkandets och språkets genetiska bakgrunder helt annorlunda och har helt olika ursprung. Vygotskij påstår dock ändå att den nutida, vuxne människans tänkande är helt beroende av språket. Kan vi gemensamt konkretisera vad sambandet är mellan mänskligt tänkande och mänskligt språk?

2. Om jag uppfattat det rätt utvecklas barnets begreppsbildning i tre steg: synkretiska bilder, komplex och till sist potentiella begrepp. Komplex kan vara av olika typer: associativ, kollektioner, kedjekomplex, diffust komplex, pseudobegrepp. Vad tänker ni om dessa kategorier och kan vi skapa fler exempel baserade på egen erfarenhet?

3. Vilka spår av Vygotskijs teorier ser ni själva i dagens skola och läroplan?

4. Äkta begreppsbildning uppstår först i samband med puberteten. Hur borde undervisningen anpassas med tanke på denna slutsats?

5. En viktig del av Learning Study är att utreda elevernas förkunskaper. Skulle dessa resultat kunna användas för att hitta varje elevs närmaste utvecklingszon?

Ska bli spännande att diskutera med kurskamraterna!
Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild