Vecka 81 (Sommar 2012)

Efter en semestervecka är det dags att börja plugga igen. :) Detta är min första sommar med sommarkurser, dessutom första kursen på distans. Spännande!

I sommar ska jag läsa två kurser på 5 veckor vardera (totalt 15 hp). Den första heter Learning Study - lärande i klassrummet och arrangeras på distans av Högskolan i Kristianstad.

All undervisning sker via högskolans program för distansstudier, en hemsida som man loggar in på med tillgång till information, chattar och forum för att kommunicera med lärare och andra studenter. Allt var redo att börja använda redan en vecka innan kursen började, så man kunde gå in och kika hur allt verkade fungera.

Plattformen är lätt att använda och hittills tycker jag att upplägget på distans verkar flexibelt och mysigt. Denna vecka har jag bekantat mig med plattformen, förtydligat vilken litteratur som gäller, sett två inspelade föreläsningar för en introduktion till området och påbörjat läsningen. Vi studenter har även delat in oss i grupper och gjort upp när vi vill logga in tillsammans för att diskutera litteratur.

Examinationer sker genom 2 litteraturseminarium som görs i gruppen, man lämnar sedan in en gemensam sammanfattning. I slutet på kursen skriver man en individuell uppgift på 3-5 sidor.

En bra grej är att det inte är galet mycket litteratur som ingår, så jag slipper stressa. I vanliga fall kan jag ibland behöva läsa 200 sidor på en studiedag, och då kan man omöjligt ta in allt i innehållet. I denna kurs kan jag läsa varje kapitel var för sig och verkligen reflektera om dess betydelse. Skönt. Verklig förståelse och lärande för livet vill vi ha! :)

Själva ämnet, Learning Study, är en relativt ny skolutvecklingsmodell som utvecklats i ett samarbete mellan Göteborg och Kristianstad. Det hela är inspirerat av andra modeller utvecklade i sydöstra Asien och uppmärksammade i USA. Nästa vecka borde jag vara nästan redo för litteraturseminarium, berättar mer om det hela då!

Hoppas att ni har påbörjat en härlig sommar allihop!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild