Lagom är bäst

När jag såg titeln Tagga ner! Lagom bra föräldrar är bäst på biblioteket blev jag lite förvånad. Därför lånade jag den, för om något förvånar mig är det säkert ett bra tillfälle att tänka på ett annorlunda sätt. Det var nog bra, för redan första sidan får jag lust att citera:

"Alla vill vi vara bra föräldrar.
Frågan är bara: hur är man då?
En förälder som aldrig gör fel, som alltid är klok och balanserad och som alltid har tålamod?
Nej absolut inte!
En bra förälder är långt ifrån perfekt. En bra förälder är lagom bra.
Med en alltför perfekt förälder lär sig barnet inte hur världen och hur andra människor fungerar. Barnet kommer ut i livet totalt oförberett på hur tufft det kan vara. Det får ingen erfarenhet av hur man kan hantera orättvisor, klara av förhandlingar, misstag och missförstånd, hur olika åsikter kan brytas mot varandra och hur man kan lösa konflikter. Dessutom finns en stor risk att barnet känner sig misslyckat när det jämför sig med en alltför fantastisk, "ofelbar" förälder".
- Tagga ner! av Alfvén och Hofsten 2010

Sådana här böcker behöver jag läsa ibland, som en kontrast till alla pedagogiska böcker som återigen påminner om hur viktigt det är att vara lärare och hur svårt allting är och att vi måste kämpa och hur fel det kan gå med barn som behandlas fel och blaa bla bla. Man blir ju riktigt livrädd inför tanken på att senare i livet kunna vara förälder också - det är ju ännu svårare! Ibland behöver vi komma ihåg att ingen är perfekt och att vi gör vårt bästa och att vi måste vara nöjda med det vi gör bra om vi inte allesammans ska springa huvudstupa rätt in i Väggen.

Så var glad! Det är vår!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild