Vecka 100 (HT12)

Två anledningar att fira: 1) Lämnat in examinationsuppgift och känner mig rätt nöjd, även om jag velat skriva mycket mer än 4-6 sidor. 2) Jag har studerat på högskola i hundra veckor! Det blir totalt 150 högskolepoäng färdiga. Egentligen lite mer, eftersom jag läser mer än helfart denna termin. Inte mycket kvar till målet för examen, som är 210 högskolepoäng.

Examinationsuppgiften skulle behandla en matematikplanering för fyra veckors arbete. Jag valde att planera för årskurs 2 och planerade 720 minuter matematik som behandlade lite mätning, omkrets, geometri och multiplikation. Jag integrerade flera olika områden för att det kändes mer meningsfullt att använda dem tillsammans. Egentligen hör ju all matematik ihop, känns tossigt att först jobba geometri i många veckor, sedan glömma det och gå vidare med ett helt annat område. Det behövs lite återkoppling och progression! Spännande att skriva en vettig planering, trots endast 5 veckors fokus på matte för åk 1-3 så börjar det kännas som att jag skulle klara av att vara mattelärare i grundskola, om jag lade manken till. :)

Värre är det med nästa kurs... Språkdidaktik. Har kikat lite på kursens första bok, "Språkstimulering". Den verkar tung att läsa. Språkteori är mycket svårare att smälta än matematisk teori i mitt huvud. Hjärnan lägger ner så fort jag hör orden konstuktivistisk eller utvecklingspsykologi. Snark. Hoppas att själva kursen visar sig mer spännande än första boken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild