Vecka 102-103 (HT12)

Kursens andra vecka liknade den första till upplägget: introduktion av veckans litteratur, föreläsningar, egen läsning av litteratur, gemensamt litteraturseminarium i halvklass. Det hjälper faktiskt väldigt mycket att ha ett kort seminarium där veckans bok presenteras i korthet, innan man börjar läsa. Då vet man ungefär vad man ska vänta sig och vad som är viktigast att fokusera på.

Veckans bok var Literacy, en populärvetenskaplig sammanfattning av Carina Fasts avhandling. Hon lyfter som många andra vikten av att eleverna är motiverade och har roligt när de läser och skriver. En särskild upptäckt hon gjorde var hur effektiv populärkulturen kan vara för att nå detta mål, och hur motvillig lärarkåren kan vara till att utforska detta alternativ.

Vi hade även på fredagen en workshop där vi gemensamt behandlade boken Att läsa och skriva i förskolan. Visst, vi hade kunnat läsa hela boken själva hemma, men det blir något annat när varje grupp får fördjupa sig i ett kapitel och man sedan delger varandra budskapet i tvärgrupper. Det blir mer meningsfullt och befäst i minnet om en kamrat berättar än när man själv kämpar sig genom långa kapitel.

Kursens tredje vecka innehöll en dags fältstudier, vilket alltid är trevligt. :) Mån-tis hade vi föreläsningar, veckans tema är Vägar in i skriftspråket. På onsdagen var jag på fältstudie i en förskoleklass och spanade på olika metoder för läs- och skrivutveckling. Sedan var det hem och läsa litteratur samt skriva en reflektion om veckans lärdomar. Nästa vecka har ett liknande upplägg, då ska jag få besöka en årskurs 1 istället.

Idag är det fredag och huvuduppgiften är i alla fall klar, jag hade tänkt få en hel massa annat gjort också men var som vanligt lite väl optimistisk... Nåväl! Trevlig helg allihop och ha en fin första advent!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild