Vecka 99 (HT12)

Oj, nu är det min 99:onde vecka med högskolestudier! Så nästa vecka får jag väl fira jubileum. ;)

Den här veckan har det hänt lite intressanta grejer. I tisdags var jag med två studiekamrater på en fältstudie i årskurs 2. Vi var med på en lektion i matematik där läraren hade upprättat ett stationssystem och använde sig av olika konkreta material. Det var så länge sedan jag träffade skolbarn, så det var spännande att se hur de tänkte och diskuterade och vilka svårigheter man kan stöta på när man försöker lösa problem med mätning, deciliter, klockan, pengar eller geometriska former. Vi har ingen VFU denna termin, därför är varje liten verklighetskoppling ett värdefullt guldkorn.

En annan värdefull dag var fredagens examination. Det är så trevligt att kunna säga att examinationer varit givande och värdefulla! Vi hade litteraturseminarium, fem personer i vår grupp gjorde läromedelsanalys av två olika läromedel i matematik med fokus på geometri och mönster. Häftigt när man kan se att det visserligen finns vissa brister i läromedel, men att vi är kompententa nog att ha en hel del gemensamma idéer om hur man kan förbättra och komplettera med andra övningar. Allt redovisades på 3 sidor skriftligt och 10 minuter muntligt, lagom och bra.

Just det, jag kan även rapportera att jag via mina distansstudier börjar bli allt duktigare på Minecraft. Jag har inte publiserat alla veckologgar om spelet här, de är så långa när jag ska förklara allt som finns att veta om building, crafting, mining, smelting, navigating, fishing, cooking, breeding, farming och så vidare. Men roligt är det! Och fullt användbart till undervisningssituationer börjar jag se, ni ska bara veta vilka kopplingar man kan göra till geografi, historia, naturvetenskap, matematik, hållbar utveckling och allt möjligt. Överraskad över hur realistiskt och strategiskt spelet är och hur involverad jag känner mig, när det var helt oförståerligt och onödigt för ett par veckor sedan.

Nästa vecka blir det mer geometri och sedan skriva examinationsuppgift. Trevlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild