Studieteknik: Min guide till en kurs utan stress

Igår fick många sitt antagningsbesked inför höstens studier! Ska du plugga i höst? Dags att strukturera!
 
Som student har jag två sidor. Den ena är kreativ och ivrig och lever i nuet, men kan även bli ganska nervös och ostrukturerad. Det är hon som får alla bra idéer, men stress tar fullständig död på denna sida. Som tur är har jag en mer tråkig och strukturerad sida som kan ta över och skapa trygga ramar som fröken kreativ sedan kan brainstorma inom, utan att tiden rinner iväg och kursen spårar ur. Inför varje kurs gör jag ungefär likadant, och jag tänkte dela min teknik med er!
 
1. Skaffa kurslitteratur. Jag brukar börja oresonligt tidigt, så fort tillgång finns till litteraturlistor, men det finns inte alltid och de flesta (normala människor) brukar inte börja förrän kursen börjar eller kanske precis innan. Skapa dig själv en överblick - vilka böcker är obligatoriska, vilka sidor ska läsas och vilka är de största verken som kommer att ta mest av din studietid?
 
2. Överblicka schema. Läs igenom eventuella studiehandledningar och lyssna noga vid introduktionsdagar. Nu får du viktig information, både om vad kursen ska handla om innehållsmässigt, men se även till att uppmärksamma kursens struktur tidsmässigt. Skriv ner i kalendern vilka dagar du har seminarier eller annan tid på högskolan, så ser du hur mycket tid som blir kvar för dina egna studier. Om något viktigt ska ske i ditt privatliv snart, se till att notera i kalenderna hur mycket tid som kan försvinna till det (att flytta, resa bort en helg, få besök, fira födelsedagar eller annat kan lätt leda till förseningar).
 
3. Överblicka uppgifter. Under första veckan bör man få koll på vad som förväntas under hela kursen. Börja inte bara med uppgift 1 och låt det "ta den tid det tar" - lägg istället energi på att förstå vad alla uppgifter innebär, det kan löna sig. Den sista inlämningen kanske involverar ett ganska stort skriftligt arbete, du behöver vara beredd på den tid som kan krävas och du behöver kanske samla anteckningar under hela kursen. Man kan inte anteckna allt (jag har försökt), så det är bättre att veta vad du kan komma att behöva redan från början. 
 
4. Fördela tiden. Du blir bättre och bättre på detta ju längre du studerar, för du lär dig snart hur många sidor du klarar att läsa på en dag eller hur många dagar du behöver för att skriva en kort uppsats. Så - när du etablerat vad som ska göras kan allt skrivas in i kalendern. Börja bakifrån, en inlämningsuppgift kanske kräver en vecka eller två och övrig tid fördelas till litteratur och andra uppgifter.
 
Ganska enkelt, egentligen. Jag kan absolut slappna av bättre om jag vet att jag ligger bra till i tidsplanen. Då kan kreativiteten få flöda igen. Och så kan man ta ledigt på helgen när man vet att man förtjänar det! :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild