Vardagsnära

Citat ur Rapporter från ett skolgolv, sidan 137.
Författare i detta kapitel är arbetslivsforskare Anders Persson.


"Hur kan det komma sig att vi upplever dessa synnerligen vardagsnära lärartexter som så intressanta? Det första som slår mig är att de utgör rapporter från ett skolgolv som liksom har försvunnit i den senaste vågen av debatt om skolan, vilken pågått sedan början av 1990-talet. I en värld av retoriska möjligheter, gillade lägen och politisk apati, är det alltid några som blir osynliggjorda. På skolans område har de som är nära golvet blivit tysta, eller nedtystade, och i stället har scenen intagits av personer så distanserade från skolans vardag att PISA-undersökningarna från OECD blivit deras främsta sanningsvittnen beträffande förhållandena i skolan." ... "för att veta vad som behöver förändras och hur, måste man möta skolan där den faktiskt är idag. Det kan vara en bra början att begrunda vad lärarna skriver i denna bok."

Kommentarer
Postat av: Killfroken

Naturligtvis har Anders Persson rätt i det han skriver. Och jag tror verkligen att det är i forskningen det syns allra tydligast.



Inom läkarkåren är det ungefär 40% av läkarna som forskar, och för på så sätt sin yrkesgrupps talan i frågor om hur vården ska utvecklas. De allra flesta forskar på deltid och arbetar resten av sin tid "på golvet" med patienter.



Inom lärarkåren är samma siffra 2%. De andra 98 procenten får ingen röst. Klart som korvspad att klåpare utan erfarenhet kommer undan med vad som helst då.



(Usch, jag blir nästan arg bara jag tänker på det.)



Hur som helst: Tack för en bra blogg och lycka till med dina studier. jag började blogg samtidigt som jag började på lärarutbildningen och det har gjort mig till en bättre lärare.



//Killfröken

2010-05-30 @ 17:24:26
URL: http://www.killfroken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild