Vecka 3 (HT10)

Nu ni, denna vecka har vi för första gången haft störst del egen studietid. Bra mer än hälften av våra 40 timmar har vi fått råda över själva, vilket förstås kräver ansvarstagande och effektivitet från varje student.

I måndags förmiddag fick vi introduktion till boken Fritidskulturer. Eftersom det är en rätt tjock lunta har vår kursledare valt att tilldela ett kapitel var till ungefär ett dussin grupper i klassen. Detta kapitel skulle man lusläsa och bli expert på under veckan, så att man sedan kunde redovisa huvudinnehållet för övriga i klassen på 10-15 minuter på fredagen. Det tyckte jag var ett rätt smart arbetssätt, vissa delar av boken var ganska teorietiska och svåra, så hade man själv skummat hela boken på en vecka hade det nog varit mycket svårare att förstå hela innehållet.

Under tisdag-torsdag hade vi alltså tid att arbeta ihop vår redovisning med vår grupp. Detta är ju dock bara den ena kursen, och "spelet om skolan" för den andra kursen fick också en del arbetstid när vi väl var färdiga med presentationen. Det gäller verkligen att prioritera och inte glömma bort någon uppgift som kanske ska vara klar om en eller två veckor och helst bör göras nu.

På onsdagen klämdes även ett par andra aktiviteter in, nämligen en kort web-baserad distanslektion i datakunskap. Hemma på kammaren kunde man sitta inkopplad med hörlurar och kommunicera med lärare och andra elever via ljud och chatt. Daniel och Dag visade oss hur man kan använda webtjänsten "Google Docs" för att skriva arbeten tillsammans i ett gemensamt dokument som sparas på nätet. Vissa som hade låg datavana hade lite svårt att förstå sig på det hela, men till sist tror jag att många höll med om att det kan vara ett mycket användbart verktyg.

Onsdag eftermiddag hade jag bokat in min tid för individuellt utvecklingssamtal. Liknande samtal är man ju som elev van vid sedan tidigare, men tydligen har man infört detta på högskolan ganska nyligen. Det kändes skönt att känna att läraren sett mig som individ i vår stora klass på drygt fyrtio personer. Detta var ett tillfälle att diskutera bakgrund och framtidsplaner, förväntningar och första intryck och annat som kursansvarige kan behöva veta om mig under utbildningen.

Vecka tre flög förbi, och på schemat verkar vecka fyra fullsmockad med nytt att ta itu med. Jag försöker verkligen slappna av under helgerna för att återhämta mig, så kan jag gå på högsta växeln hela veckan sedan. Nu kör vi igen!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Ni verkar ha roliga examinationer, är det skillnaden mellan att läsa på högskola och att läsa på universitet? Tänk om man på u-tetet fick ett individuellt utvecklingssamtal, det vore något ;)... Låter iaf som att du trivs på utbildningen och det är ju härligt!

2010-09-21 @ 21:22:28
URL: http://thecrazyheads.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild