Projektarbete: BusBussen

Halva kursen hållbar utveckling består av en teoretisk del med föreläsningar, en skriftlig uppgift och ett litteraturseminarium. Den andra halvan (egentligen 3hp) består av ett projektarbete i grupp.

Vi fick ganska fria händer att arbeta fram ett projekt med den tid vi hade, på temat "den hållbara skolan/högskolan". Arbetet bestod av att komma på en idé för hållbar utveckling och sedan undersöka den, intervjua människor, samla information, läsa litteratur, dra slutsatser och sedan redovisa detta genom ett skriftlig rapport.

På redovisningsdagen (igår) hade varje grupp 30 minuter på sig att även muntligt redovisa sitt arbete inför studenter och lärare. Idag träffades vi två och två grupper för att opponera på varandras rapporter och redovisningar.

Detta var vår projektidé (kortfattat):

Projektet BusBussen går ut på att skapa en buss som fungerar ungefär som bokbussen, men istället lånar ut leksaker och pedagogiskt material till förskolor. Detta är ett sätt att se till att alla förskolor får ökad kvalitet, tillfälle att prova nytt material, bättre delaktighet för barnen och medvetenhet om leksaker som är hållbara, pedagogiska, närproducerade, ekologiska och fairtrade-tillverkade.

Många förskolor vi kontaktade var mycket positiva till idén och vi ser därför detta som ett sätt att fylla ett behov som finns, med minimal påverkan på ekonomi och ekologi.

Vi har planerat ganska detaljerat om bussens tidtabell, konkurrensanalys, vilka företag som erbjuder lämpliga leksaker och redovisade med att visa upp en låda som vi fyllt med leksaker på temat ökad miljömedvethet. Det finns så mycket bra leksaker om man bara tar sig tid att göra sin research!

Jag är mycket nöjd med resultatet och vi har fått god feedback från handledare och andra studenter. Det var ett stort projekt som går att finslipa och förbättra mycket mer, men vi har gjort ett regält grundjobb. Nu hoppas vi förstås att Region Gotland nappar på vår idé och att projektet en dag kan bli verklighet!

Här finns hela vår rapport (ca 14 sidor text) med sammanfattning, förord, inledning, metod, resultat, diskussion, slutsats, referenser och bilagor: BusBussen.pdf

Vecka 28-30 (VT11)

I skrivande stund är vi halvvägs igenom den allra sista veckan för hållbar utveckling och lärarroll i utveckling.

Nu är det faktiskt mer än två veckor sedan vi träffades i helklass, måndagen den 7e mars. Då hade vi uppföljande diskussioner i tvärgrupper om fältstudierna vi hade föregående vecka. På eftermiddagen hölls en introduktion till boken Etik i pedagogiskt vardagsarbete.

En vecka senare var det meningen att vi skulle ha litteraturseminarium på nämnd bok, men det ställdes in på grund av sjuk lärare. Istället spenderade jag dagen med en skriftlig ersättningsuppgift. Tyvärr var det lite dåligt med informationutskick om inställning och uppgift, så en del stackars kursare verkar ha blivit lite förvirrade och stressade av situationen, vilket förstås är synd. Det är inte lätt med massinformation, särskilt på distans när det blir tekniska fel.

Etik-boken i sig var mycket givande, så den kan jag rekommendera till alla - yrkesverksamma, studerande eller nyfikna. Jag har fått tänka om och reflektera mycket för att processa innehållet, riktigt känslosamt och svårt kan det bli med ämnen som har att göra med vårt ansvar och inflytande, vilken skillnad vi kan göra varje dag, särskilt i de där små ögonblicken då vi glömmer att tänka efter.

Inte mycket lektionstid alltså, utan mycket eget skrivande i lärarroll-kursen. De senaste dagarna har jag färdigställt en examinationsuppgift som sammanfattar kursen på 3-4 sidor.

Annars har det varit arbete med HU-projektet som gäller. Vår projektgrupp har spenderat ett antal dagar i grupprum på biblioteket och knytit ihop säcken, skrivit rapport och förberett redovisning. Torsdag och fredag denna vecka är det dags att få visa upp vad vi gjort, och se vad alla andra har hittat på! Det ska bli spännande och trevligt. Har kikat lite på rapporterna från andra grupper och är mycket impad hittills.

Inom kort tänkte jag skriva ett litet inlägg om vårt projekt: "BusBussen - ett projekt för hållbar leksakskonsumtion i förskola".

Nästa vecka startar nya kurser: Didaktik för lärande och utveckling samt Samverkan för lärande och utveckling. Jag är pepp, de verkar utmanande och roliga! Ser särskilt fram emot didaktik-kursen och att få lite mer undervisning från Stefan Myrgård framöver, det känns som om vi inte träffat honom mycket på ett tag.

Wish us luck tomorrow!
Peace :)

Citat om vår syn på barn

När det gäller känslor överträffar de oss
med en kraft som är ohämmad.
När det gäller intellektet är de jämställda med oss,
det är bara erfarenheten som saknas.
Det är därför som en vuxen så ofta liknar ett barn
och ett barn är så lik en vuxen.
Alla andra skillnader reduceras till
det faktum att de inte tjänar några pengar
och är beroende av oss för sitt uppehälle
och måste foga sig efter vår vilja.

- Janusz Korczak
citerad i inledningen till kapitlet "Vår syn på barn"
i boken Etik i pedagogiskt vardagsarbete

Vecka 27 (VT11)

Nu bara flyger tiden förbi igen!

I kursen lärarroll i utveckling har temat varit fritidshem denna vecka, mycket passande eftersom det är sportlov på Gotland och många barn är på fritids. :)

På måndagen hade vi en liten föreläsning om fritidshemmet och dess historia. Baserat på detta och lite förberedande läsning, skulle vi välja ett nytt spaningsområde. Tisdagen var avsatt för fältstudie ute på fritids, där 2-3 personer spanade tillsammans på valt område. Jag, Sofie och Anna pratade sedan ihop oss om vad vi sett över en kopp te. Nästa vecka ska hela klassen följa upp genom diskussioner i tvärgrupper.

Övriga veckan disponerades fritt för projektarbete i hållbar utveckling. Nu börjar det dra ihop sig snart, jag har tagit huvudansvar för ett första utkast av projektrapporten, som vi ska detaljbearbeta tillsammans nästa vecka. Tycker fortfarande det är småläskigt med stora grupparbeten, men det verkar som om det kommer falla på plats så småningom.

Idag hade vi gruppmöte med vår handledare, och sedan slösade jag energi genom att springa runt på biblioteket och leta efter en bok som jag vill ha nuuu. Vad gör man när boken enligt lånregistret SKA finnas hemma - men inte finns där den ska i hyllan, inte i återlämningslådan, inte på hyllan för nyligen återlämnat och tre bibliotekarier bara står där som tre frågetecken? Grrr.

En kort sammanfattning denna vecka, men det är nog lika bra det. Nu är jag snart helt slut, så det är tur att det är fredag eftermiddag. Trevlig helg! ^^

Uppsatser och uppgifter HT10

Från första skriftliga inlämningsuppgiften var jag noga med att spara alla officiella inlämningar i en mapp. Det är ju intressant att gå tillbaka och se hur man utvecklas och vad man lär sig.

Därför tänkte jag nu dela med mig av några uppgifter och examinationer från förra terminen. Jag förväntar mig inte att alla sätter sig och läser alla dessa tråkerier, men någon kanske hittar någon uppgift man vill kika på, antingen för att man är intresserad av ämnet eller för att man vill se exempel på typiska uppgifter på högskolenivå.

2010-09-30
Kurs: Förskolans och skolans samhällsuppdrag
Inlämning: Rektorns kontor.pdf
Beskrivning: Uppgiften spelet om skolan gick ut på att presentera hur skolans styrning fungerar på ett roligare sätt. Genom att varje grupp skapade ett brädspel som på olika vis testade kunskaper om skolan blev det mycket trevligare att lära in det torra faktainnehållet. Redovisningen var att spela varandras spel! Den skriftliga inlämningen är ingen formell uppsats direkt, utan innehåller bilder av spelet vår grupp gjorde och listar alla frågor spelet innehöll.

2010-10-08 / 2010-10-20
Kurs: Förskolans och skolans samhällsuppdrag
Inlämning: Sokrates.pdf & Heteronormen.pdf
Beskrivning: Vi hade mycket litteratur att välja på i den här kursen, så alla valde lite olika. Två av de texter/böcker vi tyckte var intressante skulle vi skriva om med en sida sammanfattning och en sida diskussion. Jag var inspirerad av ett avsnitt om det sokratiska samtalet i Boken om pedagogerna och fick därför tillstånd att läsa och skriva om en text ur Platons skrifter om Sokrates. Den andra texten var från litteraturlistan, en rapport om heteronormen i samhället och i skolan.

2010-10-13
Kurs: Förskolans och skolans samhällsuppdrag
Inlämning: Spaningsuppgift.pdf
Beskrivning: Det här var min första "spaningsuppgift" eller fältstudie, på ämnet genus.

2010-10-27
Kurs: Förskolans och skolans samhällsuppdrag & Barn och ungdomar i samhället
Inlämning: Metareflektion.pdf
Beskrivning: Som avslutning på de första två kurserna skrev vi en metareflektion om vad vi lärt oss hittills.

2010-11-17
Kurs: Lärande och kommunikation
Inlämning: Kropp och röst.pdf
Beskrivning: En kort sammanfattning om momenten röst och kroppsspråk.

2010-12-10
Kurs: Lärande och kommunikation
Inlämning: VFU-rapport.pdf
Beskrivning: En rapport som sammanfattar uppgifter och slutsatser under min första VFU-vecka.

2010-12-21
Kurs: Lärande och kommunikation
Inlämning: PM kommunikation.pdf
Beskrivning: Slutexamination för kursen var att skriva ett PM som vi sedan redovisade muntligt. Genom att alla läste en annan persons PM kunde man få personlig opposition och feedback både av läraren och en student, inför klassen.

2011-01-05
Kurs: Ledarskap och grupprocesser
Inlämning: Hemtenta ledarskap.pdf
Beskrivning: Slutexamination för denna kurs var en ganska omfattande hemtentamen. Den här jobbade jag ordentligt med och var nervös, men till slut föll allt på plats och resultatet är jag nog ganska stolt över!


bloglovin

bloglovin

Blogg listad på Bloggtoppen.se



Vetenskap bloggar

RSS 2.0