Social Media Storytelling

Kapitel 5 i The New Digital Storytelling handlar om rikare medieformer i social media. Hittills har vi talat om text och bild, nu går vi vidare med video och audio.

Podcasts är digitala ljudfiler som är nedladdningbara. Denna berättarform kan vara lättillgänglig och nostalgisk för nybörjare eftersom den liknar andra bekanta medieformer: ljudböcker, radio, eller muntliga berättelser från våra lärare, föräldrar, nära och kära. Podcasten kan innehålla en ensam uppläsare eller många röster, musik och ljudeffekter som liknar radiosändningar eller radioteater. Lars Brownworth är ett exempel på en podcastberättare som förmedlar historisk sakprosa. Andra håller intervjuer med olika gäster i varje avsnitt. Romaner kan publiceras i podcastvolymer med några kapitel per volym.

För något om min egen erfarenhet med podcasts, kan jag säga att min sambo är ett stort fan av WWE wrestling. Varje vecka ser han på TV-programmen. Sedan laddar han ner en podcast från Figure Four Daily med Lance Storm och Bryan Alvarez, som är gamla wrestlers med stor insikt i branschen och varje vecka diskuteras det som sker i programmen. Podcasten får stå på medan min sambo spelar spel eller gör något annat (snacka om multitasking). Inspelningen görs mellan de två deltagarna över telefon, så jag kan tänka mig att produktionen är ganska enkelt ordnad, i en enda lång tagning. På så vis är det en smart medieform, enkel produktion med snabb publicering och inbitna fans får ytterligare innehåll och fördjupning till veckans dos med underhållning.

Själv tycker jag om The Ricky Gervais Podcast som tagit världsrekord för populäraste podcast. Jag minns även hur jag i tonåren läste långa intervjuer med J.K. Rowling via MuggleNet som hade transkriberat sina inspelade intervjuer över många, många sidor. Tänk så mycket smidigare det hade varit om de helt enkelt laddade upp inspelningarna som podcasts... Nog om detta, vidare:

Webbvideo tar ytterligare ett steg och kombinerar ljud med rörliga bilder. Video har tagit världen med storm! Varje minut laddas 24 timmar video upp till YouTube. En del berättande här är ompublicerat från annan media som TV och film, annat skapas specifikt för webbvideo av både amatörer och professionella. Ett exempel är lonelygirl15, ett projekt som varade ett par år och bestod av drygt 150 videoklipp som blev allt mer avancerat utformade. Publiken bidrar med kommentarer och "videosvar" som utgör en typ av fanfiction. Återigen finner vi att gränserna mellan medieformer och mellan fiktion/verklighet ofta är otydliga i social media. Olika filmskapare får en nära relation till fans som gärna skapar videosvar, allt från dokumentation av reaktioner till videoredigering av originalklipp till parodier.

Själv är jag fascinerad med YouTube som en plats för att skapa unika publiker och interaktion. Varje populär "kanal" skapar sin egen identitet, sin genre av video, sitt schema för publicering av ny media. Att prenumerera på en kanal och hänga med i varje avsnitt är lättare än att följa ett TV-program. Det är ganska häftigt att dedikerade videoskapare kan bli "partner" med YouTube och försörja sig på att skapa video, kanalerna blir allt mer professionella och på samma gång finns det nära bandet kvar mellan publiken och skaparen. Själv följer jag till exempel Mark Crilley, en mangaförfattare som har ypperligt god kommunikation med sin fanbase. Något annat roligt med YouTube är när "fenomen" tar över och skapar oräkneliga versioner och parodier. Har ni till exempel sett de senaste Harlem Shake-variationerna?

Till sist, ett häftigt exempel på webbvideo som verktyg för utbildning, från RSA Animate:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild