Digital Storytelling in Education

Kapitel 14 i The New Digital Storytelling kommer nu till saken: digitalt berättande i undervisning.

Undervisning har allt mer börjat använda sig av ny teknologi och det är bara logiskt att även berättande, ett viktigt läroplansmål, kan tränas och förmedlas i digital form. Kapitlets inledande exempel presenterar en ung man som övervinner ett svårt ämne genom att skapa en digital berättelse av många media istället för att hålla sig till ensidig text i en traditionell uppsats.

Digitalt berättande kan vara attraktivt för dagens ungdomar, som ofta har större erfarenhet av fenomenet än deras lärare. Enligt en undersökning i USA ökar procenten av ungdomar som själva provat på något liknande på eget initivativ. Att skapa en meningsfull koppling till eleverna genom digitalt berättande kan därför vara en taktik värd att prova. Snarare än att vi ska lära ut arbetssättet till dem, handlar det nog om att vi alla kan upptäcka nya möjligheter för berättande gemensamt.
 
Dessa projekt tar tid och görs inte i en handvändning, men lämpar sig för fördjupningar. En guide för lärare från Microsoft citeras med påståenden om att elever som fördjupar sig i längre projekt skolkar mindre och utvecklar förmågor i samarbete, kommunikation, problemlösning och kritiskt tänkande. Min egen erfarenhet av medieprogrammet med mycket eget ansvar och längre projekt säger mig att det kan gå åt två håll. Den ambitiöse eleven kan få mycket gjort och växa i tron på sig själv genom att få eget ansvar. Den skoltrötte kan istället ge upp och sätta låga krav på sig själv. Dock tror jag att vi behöver jobba på viljan att vara kompetent och ta ansvar hos alla elever när de är unga. Vi kan inte alltid motivera med piska och morot för att arbetet ska bli gjort, då skapar man människor som aldrig gör något av egen förmåga och står handfallna inför uppgiften att söka jobb och klara sig i vuxenlivet. Att få fördjupa sig (immersion) i ett innehåll och hantera "information overload" är också aspekter av digitalt berättande som är nyttiga inom arbetsliv.

Ett sätt att utforska berättelser är "reverse storyboarding", vilket jag tolkar som att eleverna ser färdiga digitala berättelser och återskapar dess storyboard med olika media i. På så vis börjar de betrakta dem ur producentens perspektiv, inte bara konsumentens, och kommer därmed närmare att skapa sina egna projekt. När eleverna skapar eget kan resultatet bedömas både i termer av innehåll och i termer av digital form och genomförande. Det finns exempel på college-studenter som både skapat digital video och kompletterat detta med bloggande om upplevelsen, vilket skapar meta-reflektion.

Reilly kommenterar om hur teknologierna alltid utvecklas och projekt blir allt enklare att genomföra med mobila enheter - studenter skulle kunna skriva manus och filma en förmiddag, redigera i iPaden på en eftermiddag och presentera resultatet på kvällen. Se även kapitlet om mobila enheter.

Lärare kan även skapa eget material om innehållet de undervisar i. Om de läggs upp på nätet för allmän tillgång räknas de som "open educational resources" (OER). Ett exempel jag tänker på är lektionsdatabasen på lektion.se, ett mer medierikt exempel är video med gymnasiematematik eller högre utbildning. BBC i Storbritannien har skapat hemsidan Bitesize där man kan repetera engelska, matematik och SO/NO-ämnen för grundskolan, ett ganska omfattande och bra material.

Projekt i digitalt berättande får gärna vara ämnesövergripande och tematiska, vilket är ett arbetssätt som omtalats mycket under min utbildning och som är kluriga att implementera i dagens skolverklighet. Jag tror att den som tar sig tid att fördjupa sig i digitalt berättande med sina elever kan få mycket goda resultat åter. Vi kan inte sitta hur länge som helst med våra läroböcker i varje enskilt ämne och gnata på och sedan förvänta oss att eleverna lär sig bättre bara de försöker hårdare... Vi måste motivera våra elever och erbjuda nya sätt att lära!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra! Kan inte låta bli att tänka på utildningsministern när jag läser ditt inlägg. Han är ju övertygad om att mer lärarledd undervisning krävs, och misstror skolor för att ha överanvänt grupp- och projektarbeten. Med viss rätt. Frågan är dock om inte ministerns syn på vad lärarledd undervisning innebär är tämligen traditionell och inte riktigt i linje med vad ex Seely Brown och Thomas beskriver.

2013-03-08 @ 17:55:29
Postat av: Peter V

Hejhopp, det var jag som skrev det anonyma inlägget...

Hälsn
Peter

2013-03-08 @ 17:56:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild