Om att hjälpa en annan

"Om det verkligen skall lyckas att leda en människa till ett bestämt mål, måste man först och främst se till att finna honom där han är, och börja där. Detta är hemligheten i allt hjälpande. Den som inte kan det, han lurar sig själv, när han anser sig kunna hjälpa en annan. För att verkligen kunna hjälpa en annan, måste jag förstå mer än han, men ändå först och främst det som han förstår. Om jag inte gör det, så hjälper min merförståelse honom alls inte."

- Søren Kierkegaard

Citerad i boken Grupprocesser
(Stensaasen & Sletta 1997)

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag är av den åsikten att du egentligen aldrig kan hjälpa någon annan, du kan dock hjälpa en annan hjälpa sig själv :). VIll personen inte ha din hjälp och vill han inte nå det mål som han satt upp så kommer det ändå inte hjälpa att du når honom på hans nivå?

2010-12-22 @ 16:18:43
URL: http://thecrazyheads.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild