Remixa i Scratch: Space Hunt

Jag tror att jag lärt mig mest av att remixa. Att titta på instruktionsvideo gör mig inspirerad att börja Scratcha, men säger mig inte så mycket hur jag konkret ska göra för att få mina projekt att fungera. Nu när jag öppnat någon annans projekt kan jag dissekera det, förstå det och förbättra det med egna idéer.
 
Jag tog spelet Ghost och omvandlade det till ett spel med rymdtema - Space Hunt.
 
 
För att skapa mitt rymdtema började jag med att ändra bakgrund och alla sprites. Några stjärnor behöll jag från den tidigare versionen, annars skapade jag allt nytt, både genom att rita själv och ladda ner fria bilder från NASA.

Spelet går ut på att raketen följer muspekaren runt skärmen. Rymdföremålen dyker upp och studsar runt med slumpvisa intervaller. När raketen vidrör föremål försvinner de, en ljudeffekt spelas och poängen går upp med 1, 2, 3 eller 4 beroende på hur stort/litet föremålet var (mindre är svårare, fler poäng). Samtidigt räknar tiden neråt.

 
 I tidigare versioner av spelet har spöket (raketen) försvunnit när tiden tar slut, därför kan man inte spela längre. Jag ville lägga till Game Over och lite information. Jag försökte koppla de nya texterna till att dyka upp "if Time=0" men av någon anledning fungerade inte det. Istället fördröjde jag uppdykandet till drygt 20 sekunder efter grön flagga, vilket gick bra. Jag ville även se om jag kunde få texterna att röra sig lite, så jag lade in att de upprepat skulle flytta från sida till sida eller bli större och mindre.
 
Jag har även översatt till engelska. Tydligen kan man inte byta namn på variabler, så jag fick skapa de nya variablerna Score och Time och lägga in dem överallt i koden.

Till sist tyckte jag att det såg plottrigt ut i början av spelet, när alla sprites bara sitter still innan de börjar hoppa runt och bli aktiva. Jag kikade hur det såg ut i koden och såg att man satt "show" direkt i början. Jag ändrade alla sprites till "hide", och sedan "show" först EFTER att de väntat på sin tur att bli aktiva. Såhär ändrade jag:

-->
Som ni ser har varje sprite uppmaningen "set size to x%". Det var ett nytt kommando för mig, ett smart sätt att anpassa storlekarna så att tex planeterna var i hyffsat realistisk storlek jämfört med varandra.
 
Jag har inte heller använt costumes förut. Raketen har två costumes, om man vidrör den med musen står den still och ingen eld kommer ut för att driva den framåt. Om man rör på musen följer raketen efter, och då aktiveras en annan costume som har eld.

Vad mer kan jag berätta? Jag hade superkul! Det är en härlig känsla när man lyckas lista ut hur man ska ändra något i koden och det fungerar. När man väl kom igång var Scratch lättare att lära sig än jag trodde. Jag tror absolut att det vore roligt och lärorikt för barn att använda programmet! Jag vill prova NU! :D

Jag säger som Anders Thoresson från DN: Lär barnen programmering så att de förstår världen lite bättre. Förutom språk blir jag allt mer övertygad om vikten av matematik och teknik för ett bredare tänkande och förståelse.

Mitt första Scratch-projekt

Först försökte jag mig på att göra ett sorts övningsprogram för multiplikationstabellerna. Det gick sådär, kom inte så långt och var osäker på vilka funktioner som är möjliga i Scratch och hur man i så fall hittar/skapar dem. Till sist kom jag på hur man skapar ett objekt som man kan styra med piltangenterna. Så jag bytte idé - och det blev ett labyrint-spel!
 
 
Mitt narrativ inkluderar en ensam smiley i en desperat kamp för att hitta vägen genom en fruktansvärd underjordisk källare... haha. Ärligt talat är mitt "narrativ" mycket simpelt. Det finns en karaktär (du, spelaren, Smiley, protagonisten), en miljö (grön labyrint) och ett problem (ta sig från start till mål) med en lösning (hitta rätt väg). Det finns även ett valfritt sub-mål, nämligen att samla alla stjärnor och vinna 4 bonuspoäng.

Programmeringen inkluderar en bakgrund: grön med texten Start.
Sju olika sprites: Smiley, labyrint, Mål, 4 stjärnor.
 
Jag började med att programmera Smiley så att han rör sig 5 uppåt (y-5) när man trycker på upp-pilen, 5 åt höger (x+5) när man trycker på höger-pilen och så vidare.
 
När jag ritade dit labyrinten kunde Smiley gå rakt över linjerna. Inte helt lyckat. Till sist kom jag på hur jag skulle hindra honom. Varje gång Smiley vidrör labyrint-spriten, alltså försöker gå in i väggen, så lade jag till ett motkommando som gör att han ska hoppa åt motsatt håll han är på väg åt. Resultatet blir - stillastående. Väggarna blockerar framfarten och han kan bara gå tillåten väg.

 
Ni ser även ovan att jag aktiverat ett ljud. Om Smiley vidrör Sprite2 (mål-texten) så spelas ljudet "mål" upp: "Yaaaay!"
 
När Smiley vidrör en stjärna så händer flera saker. Dels spelas ljudet "bonus" upp. Jag använde min sambo och hans kompis som ljudaktörer, för att spela in lite roliga ljudeffekter.
 
Ni ser även ovan att jag använt kommandot "hide", så förvinner stjärnan när man vidrör den. Sedan har jag även kopplat vidrörandet till variabeln Bonus. Varje gång man plockar upp en stjärna så försvinner den, bonusljudet spelas och räknaren Bonus i övre högra hörnet går upp +1.
 
Undefär så fungerar mitt första Scratch-projekt! Jag har redan fått en kommentar som tipsar om hur jag kan lägga till en skärm med "Du vann!!" när man kommer till målet. Härligt med aktiv Scratch-gemenskap som ger bra feedback och tips!

Resurspaket 1, del 2

Ett annat webinar på ScratchEd handlar om fördelar, utmaningar och strategier för Sharing with Scratch. Föreläsaren ser Scratch som ett program fullt av möjligheter, där människor i alla åldrar kan skapa vad de vill. Runt själva programmet finns Scratch-gemenskapen via hemsidan där man kan dela med sig, kommentera, diskutera, remixa varandras projekt, samarbeta, hjälpas åt med troubleshooting - ett forum för kreativitet och kreativ feedback. Om man inte är del av den informella, frivilliga gemenskapen utan istället använder Scatch som del av formell undervisning, ser motivationen annorlunda ut. Hur hanterar vi det?
 
Olika typer av Scratch-gemenskap uppstår genom brainstorming, remixande, grupparbeten, "kolla in med grannen", publicering, ge/ta feedback och reflektion. Alla dessa kan användas av utbildare som vill använda Scratch i undervisningen. Remixande är mycket lätt med Scratch eftersom man kan ladda ner alla projekt, få tillgång till koden och göra vad man vill med den. Ser fram emot att prova detta snart! Känns som ett bra sätt att utöka sin kunskap om programmet. Och tänk vad roligt när någon remixar ditt eget projekt (jag har talat om det ang bilder tidigare)! Ett citat: "Remixing is the ultimate compliment."
 
Att "kolla in med grannen" är lämpligt i ett klassrum där många elever arbetar individuellt, för att se vad andra håller på med, prata om det och hjälpa varandra att lösa problem istället för att alltid söka feedback/hjälp från läraren. Jag vill gärna stärka elevernas tro på att de kan hjälpa varandra, att deras kompisar är kompetenta och kunniga och läraren inte är den enda vägen för att komma vidare.
 
Publicering kan ske på två sätt: på nätet eller offline "in person". Även om skolan inte har internet kan man "lämna in" projektet till sin lärare, men det känns lite begränsat och trist tycker jag. Det är ju öppenheten och delandet som är det roliga! ScratchEd-teamets entusiasm smittar av sig, jag önskar mig deras kunskaper och goda kollegium.
 
Sir Ken Robinsons seminarium heter Skolor dödar kreativiteten. Han tar upp problemet med att barnen som börjar i skolan nu inte går i pension förrän cirka år 2070. Hur ska vi kunna vet vad de behöver lära sig inför livet, när vi inte ens vet hur världen ser ut om 5 år? Just därför är kreativitet i skolan lika viktig som Literacy. Varför har alla ämnen en hierarki, varför är matematik viktigare än drama och dans? Vi ger högsta status i skolan till universitetsprofessorer, men är det sådana människor vi vill skapa? Målet med skolan borde vara att förbereda livet, inte att förbereda ansökan till universitetet. Ett mycket underhållande inslag och en god sammanfattning av budskapet jag även tar med mig från Stefan Myrgård vid Högskolan på Gotland.

Till sist i resurspaketet har vi den härliga animationen Changing Educational Paradigms från RSA Animate, som jag länkat till tidigare. I en liknande anda som Robinson talar man om hur dagens skolsystem måste förändras för att vara till någon nytta för framtiden. Själva formen är även ett utmärkt exempel på webbvideo som verktyg för undervisning.
 
Nu är det dags att utforska Scratch-projekt! Jag hittade make your own easter egg för lite tidslämplig kreativitet och en häftig fram-och-tillbaka-interaktiv video av Minecraft minecart ride. I like it! Snart dags att skapa eget! :D


bloglovin

bloglovin

Blogg listad på Bloggtoppen.se



Vetenskap bloggar

RSS 2.0