Didaktiklitteratur

Fråga från Hanna: Du har inga bra tips på didaktiklitteratur som du kan dela med dig av? Vi har nämligen inte berört didaktikområdet så pass mycket, mest integrerat.

Den enda teoretiska bok vi läst om vad didaktik är osv. är boken Didaktik. Den är tyvärr ganska svår och ansträngande att ta sig igenom (VM i svåra ord). Våra lärare beklagade sig lite över att vi inte fick välja en bättre bok, eftersom det var Uppsala som bestämt vår litteratur. Själv tyckte jag mest den handlade om vad didaktik inte är och hur man inte kan använda didaktiska teorier. Då blev man inte så motiverad till didaktiska studier direkt.

Övrig litteratur vi haft är istället ganska praktisk och ger exempel på hur olika didaktiska idéer kan praktiseras ute i verksamheten. Gillar man Vygotskij (eller tvärt om inte vet så mycket om honom) kan jag rekommendera två böcker, Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar samt Vygotskij och pedagogiken.

Lyssnandets pedagogik är en mycket inspirerande bok om demokratiskt arbete i förskola. Undervisning i förskolan? är en ganska intressant doktorsavhandling om vad lärarstudenter tänker om begreppet "undervisning" och vad det innebär.

Detta är några böcker jag haft användning av i vår didaktik-kurs i alla fall, hoppas att du hittar något du tycker om Hanna!

Didaktisk photostory

Här kan ni lyssna på mig svamla lite om ni vill!



Inlämningsuppgift i kursen Didaktik för lärande och utveckling, 7,5 hp.
Högskolan på Gotland, Kursansvarig: Stefan Myrgård.

Observera att samtliga bilder är lagligt hämtade från Wikimedia.

Tiden går fort när man har roligt...

... och nu är redan årets VFU-period över! :(

Det känns sorgligt att lämna alla barn som vi nu lärt känna. Uppgifter har dock gått superbra och vi har egentligen ansvarat för långt fler moment än de minimikrav vi haft för högskolans uppgifter. Vi har haft utematte, sjungit sånger, lekt lekar och arrangerat skattjakt. Superkul!

Men nu ska jag försöka producera min "Photostory" - min redovisning av mitt lilla didaktiska moment som jag genomförde i onsdags. Så småningom kommer den upp på youtube och då kör jag upp en länk.

Tillbaka till högskolan på måndag. Inga barn :(

Som man frågar får man svar!

Gympalärare: Sitter du här på bänken? Om det står idrott på schemat, vad gör man då, va?
Elev 6 år: Tar en paus!

Att hålla lekar på idrotten igår var mycket roligt och givande, men idag är det dags för ett annat moment, nämligen intervjuer med barn. Och då är det viktigt att komma ihåg detta exempel från igår - för som man frågar får man svar!

Barnen i förskoleklass kan redan "skolkoden" och vet vad vi förväntar oss att de svarar. Så fort de vet det kan de välja att svara "rätt", eller som i det här fallet svara precis tvärt om. För det är ju lite roligare, eller hur?

VFU = energikick

Tänk att få undervisa små människor! Långt ifrån lätt är det, men just nu fungerar VFU rätt bra med lagom svåra utmaningar.

Igår höll jag i min första sångstund och sjöng på eget initiativ Karl den tolfte hade hundra tusen man, som passade in lite med det nuvarande historiatemat. Vilken självförtroendeboost, när man hör att alla hjärtligt deltar och ropar En Gång Till!

Update: Dagen efter ledde sången till att vår handledare kunde väcka intresse för romerska siffror och barnen listade ut massor av siffror eftersom de kunde Karl XII och Gustav II Adolf. *så stolt*

Jag har även rekommenderats att bli medlem på lektion.se. Än så länge är mitt konto tomt, men det finns massor av annat att upptäcka där! Till exempel borde lektionerna i utematte som vi ska hålla nästa tisdag dyka upp på Emma Widegrens konto snart. :)


bloglovin

bloglovin

Blogg listad på Bloggtoppen.se



Vetenskap bloggar

RSS 2.0