Kurslitteratur på nätet

Det visar sig snart att ganska mycket kurslitteratur går att ladda ner som PDF-filer helt kostnadsfritt. Det är jättebra tycker jag, verkligen ett steg i rätt riktning! Många texter ges ut av Skolverket, som på sin hemsida har ett stort förråd av publikationer i PDF-format. Ofta är ju dessa texter sånt som ska vara lättillgängligt för alla, även intresserade föräldrar kan jag tänka mig vill få viss insikt - och då finns den här informationen bara några klick bort. Dessutom sparar man förstås miljön genom att läsa på skärm hellre än att trycka hundratals papperskopior.

Via Uppsala universitets hemsida kan man hitta kursplanen för den första terminen, Allmänt utbildningsområde I. Här listas all kurslitteratur (förstås kan det bli några ändringar till nästa termin, men det mesta borde stämma). Om texten finns tillgänglig via nätet finns ofta en länk för nerladdning.

Den första delkursen, Förskolans och skolans samhällsuppdrag, har extra många tillgängliga PDF-filer. Jag har laddat ner nio stycken till en prydlig mapp, redo att läsas. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild