Skaffa kontakter

Det här tipset lägger jag i kategorin "studieteknik", för det kan faktiskt vara otroligt studiefrämjande!

Via bloggen har jag hittat flera kontakter som antingen är lärare, eller just nu läser på lärarprogrammet. Många är mycket hjälpsamma och svarar jättebra på frågor som vi nyfikna ställer. Våga fråga!

Till exempel har jag nyligen haft kontakt med en lärarstudent som precis avslutat den termin som jag snart ska påbörja. Hon kunde ge mycket utförliga råd om vilken litteratur som är viktig, vad som är svårt och behöver läsas flera gånger, respektive vilka böcker som det räcker att låna på bibliotek eller kopiera några sidor ur. Den informationen är ju verkligen guld värt för mig!

Så oavsett vad du studerar, se till att hitta någon annan som vill samma sak som du, men som kanske kommit ett steg längre redan. Det finns väldigt mycket att lära. Detta styrker verkligen min teori om att det behövs studerande som informerar om sin utbildning, inte bara universiteten själva.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag har världens viktigaste tips! Se till att samla allt kursvis, alltså papper, anteckningar m.m som du samlar på dig. Se till att ha en mapp eller pärm för varje kurs. (likadant på datorn, en mapp för varje kurs..) Du kommer att behöva det till c-uppsatsen om inte annat.. =)

2010-07-01 @ 10:12:01
URL: http://busamedemla.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild