Aldrig säga aldrig

Man måste vara försiktig med hur man svarar på barns frågor. Svaren tolkas ofta bokstavligt och tros gälla i alla situationer.

Jag läste mycket böcker tidigt och måste ha stött på min första parantes, för jag minns att jag frågade en förälder vad den betydde och fick svaret att "man måste inte läsa det som står innanför bågarna om man inte vill". Genast hoppade jag över alla paranteser. Jag kom inte till rätta med det förrän långt senare, då jag fick en tillsägelse när jag läste högt inför klassen och hoppade över en hel mening.

Jag minns också att jag i grammatiken lärde mig att man aldrig sklle stava ett ord med N-G-N. Det var väl förmodligen för att vi inte skulle stava fel på ord som regn och lugn, men aldrig är ett starkt ord. Det blev lite argumentation senare, med mellanstadiemajjen som skulle lära mig stava vissa böjda ord, som uppsjungning t ex. Jag ville inte ge mig, för fröken hade faktiskt sagt att man aldrig skulle göra så!

Och fröken har ju aldrig fel, eller...?

Kommentarer
Postat av: Hanna

Hej! Pluggar också till lärare (även om du inte börjat än) och börjar till hösten mitt andra år. Satt å kikade efter lite andra bloggar inom ämnet och hittade dig, trevligt :) Nu ska jag kika vidare, men jag återkommer säkerligen.



Och du, det där med att inte läsa det som står i parentesen, det har jag lärt mig också. Att jag nu på u-tetet lärt mig att man inte ens ska skriva parenteser helst, mer komma, förklarar ju vfr de ses överflödiga :)



Ha en bra dag

/Hanna

2010-06-28 @ 11:06:47
URL: http://thecrazyheads.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild