Vecka 6 (HT10)

Att redovisa Spelet om skolan i slutet på vecka 5 var mycket trevligt, då man både fick se andra spela vårt spel och prova andras spelidéer och frågor. Jag förvånades över hur mycket om skolans uppbyggnad vi egentligen lärt oss, ingen av dessa frågor hade jag väl kunnat besvara för ett par månader sedan. I alla fall fick hela planen om att göra roliga spel innehållande knastertorr politisk kunskap ett mycket gott resultat, då alla läst på för att kunna skapa kluriga frågor och vi därför lärt oss större mängder tråkiga fakta på ett roligt och mindre ansträngande sätt. Smart va? Det är ju så skolan ska vara - för man lär sig bäst när man har roligt!

Vi redovisade även våra valda kapitel ur boken Genus, medier och masskultur, både genom diskussioner och genom att skapa 5-minuters drama scener som spelade upp olika aspekter ur våra kapitel. Där har vi ännu ett exempel på hur man gör lärande trevligare. Visst minns man en humoristisk scen om en familj som kollar på såpor hemma i vardagsrummet, mycket bättre än en "vanlig skolpresentation" om fenomenet såpor i svensk tv?

Under vecka 6 började vi sedan med ett par dagar egna studier. Vi hade som sagt långväga familjebesök hemma, och jag bevisade för mig själv att jag har tillräcklig rutin och läsvana nu att jag kan avsätta tid att läsa tillräckligt även när det är folk i huset som lockar att göra andra saker. Främst använde jag dessa dagar att skriva barndomskarta och läsa en bok valfri litteratur - jag valde Etiska möten i skolan som jag presenterade under ett litteraturseminarium på fredagen.

Resten av veckan bestod av diverse seminarium. Värdegrundsbegreppet i skolan sändes på distans från Uppsala av Silvia Edling. Inför detta hade vi rekommenderats att läsa Värdegrundsboken, som här fick mer konkret förklaring och bakgrund. På torsdagen följde Stefan upp detta med vidareutveckling på seminariet Etiken i förskolan och skolan.

Jörgen Mattlar reste från Uppsala för att träffa oss Gotlandsstudenter och hålla två seminarium. Det första hette Skolan och minoriteterna och knyter an till kurslitteraturen Sveriges nationella minoriteter. Det andra handlade om det stora examensarbete på 15hp som vi ska skriva under vår sista termin på utbildningen. Visserligen känns det ganska långt borta nu, men det var ganska skönt att höra ungefär vad som förväntas av oss för detta arbete och att börja bolla lite idéer för vilja frågeställningar som är lämpliga att välja, hur man bör tänka. Verkar spännande tycker jag!

Nu börjar vecka 7 med mycket egna studier. Jag återkommer! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild