Vecka 22 (VT11)
Andra veckan på terminen och tempot börjar öka lite med läsning och övningar. :)
I kursen lärarroll i förändring har vi påbörjat resan genom förskolans historia. På måndag förmiddag tog vi del av ett fjärrsänd föreläsning från Uppsala om syfte och innehåll i undervisningen för förskolebarn och de yngre skolbarnen under det senaste seklet. På eftermiddagen hade vi en valfri introduktion (men de flesta kom) för att lättare komma in i boken De yngre barnens läroplanshistoria. Under tis-ons hade vi sedan tid att läsa. Det vi läser och antecknar dessa första tre veckor ska senare sammanfattas på 3-4 sidor för en skriftlig inlämningsuppgift.
Hållbar Utveckling hade som vanligt heldagar på tors-fre, med obligatorisk närvaro eftersom vi hade spännande heldagsövningar som är svåra att ersätta om man missar dem. Torsdagen dedikerades till "The Mission", då vi istället för historia blickar framåt!
Övningen kan göras på alla nivåer, från högstadieelever till forskare, och går ungefär ut på följande: Tänk dig att du ska skicka ut ett enormt rymdskepp i rymden, stort nog att lasta med vad ni än kan behöva. Det finns dock några regler; resan kommer att ta 6000 år, ni får vara max 100 människor ombort samtidigt, ni har tillgång till solsken och gravitation i skeppet men det finns dock ingen "avfallslucka" - inget kommer in och ingenting ut. Hur går ert lilla ekosystem runt? Hur ser det ut i skeppet efter 2000 år? Vad tog ni med er? Hur ser vardagslivet ut? Varför trivs människorna ombord?
Meningarna var kanske delade om hur meningsfull denna övning var, men jag tyckte jag fick ut jättemycket från det. Den slutar ju nämligen inte bara när man fixat luft, mat och vatten utan har hur många dimensioner som helst. Hur mycket får man bestämma över människors liv för att se till att de håller sig till överlevnadsreglerna? Vem bestämmer? Vad behöver vi egentligen för att leva ett bra liv?
Och så insikten om hur lätt ett ekosystem kan fallera och vad vi egentligen behöver. Visste ni att en enda människa behöver 10-15 träd för att andas, till exempel? Det blir minst 1500 träd på rymdskeppet!
En planet - en chans!
I kursen lärarroll i förändring har vi påbörjat resan genom förskolans historia. På måndag förmiddag tog vi del av ett fjärrsänd föreläsning från Uppsala om syfte och innehåll i undervisningen för förskolebarn och de yngre skolbarnen under det senaste seklet. På eftermiddagen hade vi en valfri introduktion (men de flesta kom) för att lättare komma in i boken De yngre barnens läroplanshistoria. Under tis-ons hade vi sedan tid att läsa. Det vi läser och antecknar dessa första tre veckor ska senare sammanfattas på 3-4 sidor för en skriftlig inlämningsuppgift.
Hållbar Utveckling hade som vanligt heldagar på tors-fre, med obligatorisk närvaro eftersom vi hade spännande heldagsövningar som är svåra att ersätta om man missar dem. Torsdagen dedikerades till "The Mission", då vi istället för historia blickar framåt!
Övningen kan göras på alla nivåer, från högstadieelever till forskare, och går ungefär ut på följande: Tänk dig att du ska skicka ut ett enormt rymdskepp i rymden, stort nog att lasta med vad ni än kan behöva. Det finns dock några regler; resan kommer att ta 6000 år, ni får vara max 100 människor ombort samtidigt, ni har tillgång till solsken och gravitation i skeppet men det finns dock ingen "avfallslucka" - inget kommer in och ingenting ut. Hur går ert lilla ekosystem runt? Hur ser det ut i skeppet efter 2000 år? Vad tog ni med er? Hur ser vardagslivet ut? Varför trivs människorna ombord?
Meningarna var kanske delade om hur meningsfull denna övning var, men jag tyckte jag fick ut jättemycket från det. Den slutar ju nämligen inte bara när man fixat luft, mat och vatten utan har hur många dimensioner som helst. Hur mycket får man bestämma över människors liv för att se till att de håller sig till överlevnadsreglerna? Vem bestämmer? Vad behöver vi egentligen för att leva ett bra liv?
Och så insikten om hur lätt ett ekosystem kan fallera och vad vi egentligen behöver. Visste ni att en enda människa behöver 10-15 träd för att andas, till exempel? Det blir minst 1500 träd på rymdskeppet!
En planet - en chans!
Kommentarer
Postat av: Alexander
Hmm, intressant. 1500 träd på ett rymdskepp för 100 individer, men är inte det rätt få?
100 individer, 20% över 60 och 20% under 20 säger vi för att behålla mångfalden. Det ger oss 60 personer kvar varav 30 kvinnor och 30 män, tror att det kan finnas risk för inavel på 6000 år, undrar hur de ser ut när det kommer fram, som utomjordingar kanske.. i för sig skulle det förklara varför de verkar se ut som det gör!
Har läst en artikel om att det behövs mins 3600 personer för att motarbeta inavel, då skulle vi ha 54000 träd, oj då, man får nog akta sig för att komma vilse :P
Trackback