Vecka 104-106 (HT12)

Hoppsan, december har gått så fort att jag glömt att blogga! Hm, vad är då nytt hos mig... jo, jag har dagligen följt uppföljaren till världens bästa julkalender med glädje. Och så har vi blivit matte/husse till två supersöta gerbiler som sedan dess fått en egen liten bäbis (jungfrufödsel!! ok, kanske inte, men hon var gravid när vi köpte henne så vi vet inte vem pappan är).
 
Och så studier förstås. De senaste tre veckorna har jag missat lite närvaro på grund av sjukdom, men har ändå hunnit med en till fältstudie med fokus på läsförståelse, arbete med boksamtal, högläsning, läromedelsanalys, muntligt berättande och inre sinnesbilder vid läsupplevelser.
 
Sedan har jag påbörjat allt arbete som ska utföras under juluppehållet. En stor bit är klar, nämligen en läsdagbok av 28 barnböcker. Vi skulle hitta bra böcker inom fyra åldersgrupper (småbarnsböcker, bilderböcker, börja-läsa-böcker, kapitelböcker) och placera dem inom lämpliga kategorier (högläsning, temaarbete, läs- och skrivutveckling, klassiker och bara för nöjes skull). Den här uppgiften tyckte jag om, även om jag också hittade en hel del riktigt dåliga böcker som jag fick ge upp med och leta nya. Det börjar bli allt lättare att se över olika material och föreställa sig hur de kan användas i undervisning. Jag antar att lärarplanerings-"glasögonen" blir allt skarpare - härligt!
 
Kvar är åstadkomma är utläsning av en halvläst bok, skapande av portfolio, samt slutrapport i min datorspelskurs med fokus på spelkultur och hälsa. Till den har jag cirka 60 enkäter att gå igenom och sammanställa... Tack till alla lärarstudenter och spelproduktionsstudenter som hjälpt till genom att svara på min enkät! Det är så spännande att läsa svaren, även om det kommer bli lite arbete med att sammanfatta resultatet.
 
I helgen ska jag nog bara läsa liiite. Man har ju julstädning, matinhandling, tvätt, bakning och annat att tänka på också! Ha en riktigt GOD JUL nu!

Kommentarer
Postat av: Sophia Hellström

Hej! Hittade din blogg via lektion.se och tycker att din läsdagbok låter väldigt intressant! Jobbar själv som lärare i en åk 4 och är alltid på jakt efter boktips. Har du lust att dela med dig? Särskilt nyfiken är jag såklart på kapitelböckerna och hur du har kategoriserat dem.
Jag har ingen blogg själv, men har lagt till din bland mina favoriter och håller utkik efter ett svar :)
Lycka till med studierna!
/Sophia

2013-01-14 @ 17:46:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild