Vecka 101 (HT12)

Kursstart med Språkdidaktik, som tur var en mer intressant kurs hittills än jag anade förra veckan. För ett tag sedan sökte jag ju en kurs om "barn och ungdomslitteratur" som jag inte kom in på, men i denna kurs har vi en uppgift där vi ska läsa, välja ut och skriva om minst 26 böcker för barn, vilken tur! Det låter roligt och kan förhoppningsvis ersätta den saknade kursen. :)

I måndags hade vi introduktion, både praktiskt med info om alla uppgifter, schema och sånt, men även en del innehåll i form av introduktion till första boken, Språkstimulering. Det är alltid skönt att prata om en bok innan man läser den, tycker jag. Då har man redan en uppfattning om vad det ska handla om och vad som är viktigast att fokusera på när man läser. Boken gav god genomgång av olika teorier och undersökningar beträffande barnens tidiga språkinlärning. Tyvärr var boken väl gammalmodig trots att det var så nyligen utgiven, det var några värdegrundsproblem som jag inte tycker att författaren haft överseende för.

På tisdagen hade vi gästföreläsare från Specialpedagogiska Skolmyndigheten, SPSM. Alltid intressant och välbehövligt att lära mer om specialpedagogiska perspektiv på det ämne man fokuserar på. På fredagen hade vi en halvdag litteraturseminarium och en stunds "bokprat" med många bra boktips och introduktion till uppgiften med de 26 barnböckerna. Vi ska läsa böcker för små barn, bilderböcker, börja-läsa-böcker och kapitelböcker. Ser fram emot det! Har plockat på mig årets bokjury-katalog och kryssat i massor av böcker jag vill läsa. Det ingår i uppgiften att minst hälften av böckerna måste vara utgivna 2007 eller senare, en smart idé för att vi verkligen ska utforska de böcker som är nya och aktuella för barn idag.

Trevlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild