Remixa i Scratch: Space Hunt

Jag tror att jag lärt mig mest av att remixa. Att titta på instruktionsvideo gör mig inspirerad att börja Scratcha, men säger mig inte så mycket hur jag konkret ska göra för att få mina projekt att fungera. Nu när jag öppnat någon annans projekt kan jag dissekera det, förstå det och förbättra det med egna idéer.
 
Jag tog spelet Ghost och omvandlade det till ett spel med rymdtema - Space Hunt.
 
 
För att skapa mitt rymdtema började jag med att ändra bakgrund och alla sprites. Några stjärnor behöll jag från den tidigare versionen, annars skapade jag allt nytt, både genom att rita själv och ladda ner fria bilder från NASA.

Spelet går ut på att raketen följer muspekaren runt skärmen. Rymdföremålen dyker upp och studsar runt med slumpvisa intervaller. När raketen vidrör föremål försvinner de, en ljudeffekt spelas och poängen går upp med 1, 2, 3 eller 4 beroende på hur stort/litet föremålet var (mindre är svårare, fler poäng). Samtidigt räknar tiden neråt.

 
 I tidigare versioner av spelet har spöket (raketen) försvunnit när tiden tar slut, därför kan man inte spela längre. Jag ville lägga till Game Over och lite information. Jag försökte koppla de nya texterna till att dyka upp "if Time=0" men av någon anledning fungerade inte det. Istället fördröjde jag uppdykandet till drygt 20 sekunder efter grön flagga, vilket gick bra. Jag ville även se om jag kunde få texterna att röra sig lite, så jag lade in att de upprepat skulle flytta från sida till sida eller bli större och mindre.
 
Jag har även översatt till engelska. Tydligen kan man inte byta namn på variabler, så jag fick skapa de nya variablerna Score och Time och lägga in dem överallt i koden.

Till sist tyckte jag att det såg plottrigt ut i början av spelet, när alla sprites bara sitter still innan de börjar hoppa runt och bli aktiva. Jag kikade hur det såg ut i koden och såg att man satt "show" direkt i början. Jag ändrade alla sprites till "hide", och sedan "show" först EFTER att de väntat på sin tur att bli aktiva. Såhär ändrade jag:

-->
Som ni ser har varje sprite uppmaningen "set size to x%". Det var ett nytt kommando för mig, ett smart sätt att anpassa storlekarna så att tex planeterna var i hyffsat realistisk storlek jämfört med varandra.
 
Jag har inte heller använt costumes förut. Raketen har två costumes, om man vidrör den med musen står den still och ingen eld kommer ut för att driva den framåt. Om man rör på musen följer raketen efter, och då aktiveras en annan costume som har eld.

Vad mer kan jag berätta? Jag hade superkul! Det är en härlig känsla när man lyckas lista ut hur man ska ändra något i koden och det fungerar. När man väl kom igång var Scratch lättare att lära sig än jag trodde. Jag tror absolut att det vore roligt och lärorikt för barn att använda programmet! Jag vill prova NU! :D

Jag säger som Anders Thoresson från DN: Lär barnen programmering så att de förstår världen lite bättre. Förutom språk blir jag allt mer övertygad om vikten av matematik och teknik för ett bredare tänkande och förståelse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild