Det är härligt när det händer...

... att snacket vid mellanmålet, på barnens initiativ, sprängfylls med diskussioner om addition, tians multiplikationstabell och storheten hos talet hundra. Mer än en halvtimme satt vi, vissa aktivt frågande och svarande, andra ivrigt lyssnande, och räknade på fingrarna och hittade på matematiska problem. Hur många fingrar har vi om du håller upp åtta och jag håller upp åtta? Hur ska vi göra för att det ska bli nitton istället? Hur många blir det om ALLA barn håller upp åtta fingrar? Hur många fingrar är hundra?

Ingen var tvingad att delta. Ingen behövde göra ett prov och inga kunskapskrav pickade mig i bakhuvudet. Barnen bestämde samtalsämne enligt eget intresse, det är otroligt vilken skillnad det gör för motivationen. När samtalet till sist kunde avslutas med en definition av vad matematik egentligen är, och en flicka glatt utropade "matematik är roligt!" kunde jag känna mig riktigt nöjd. Detta ögonblick var värt alla tidiga morgnar och långa pendlar. Jag är så glad att jag är förskollärare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild