Mobile Devices: The Birth of New Designs for Small Screens

Kapitel 9 i The New Digital Storytelling fokuserar på den nya mobila plattformen via smartphones och läsplattor.

Trots liten skärm och litet tangentbord så verkar mängden innehåll vi skapar och konsumerar bara öka med vår ökade tillgång till mobila enheter. Numera är så många individer ständigt uppkopplade och sammanlänkade via wifi, 3G, bluetooth, GPS. Jag köpte min första smartphone för mindre än ett år sedan och känner mig fortfarande nyblivet fascinerad med alla nya möjligheter som helt enkelt inte fanns förut.

Designen måste förändras för att passa till små skärmar. Spel och berättelser har muterat nu när vi är uppkopplade överallt och enheterna även vet var vi är. Ett publicerat foto, video eller status-uppdatering kan länkas samman med en "in-checkning" på nuvarande geografisk plats. Min Facebook känns numera inte komplett utan tillhörande karta över mina besökta platser, det är en del av min personliga berättelse.


Choose Your Own Adventure-berättelser har återupplivats som appar via smartphone, interaktiva och lättanvända program med multimodala upplevelser av text, bild, ljud och video. I Japan har det blivit populärt med mobila romaner med få ord per skärm som skapar läsbarhet. Denna nya romanform kan både konsumeras och författas direkt i mobilen. Alla små vänteminuter i vår dag kan fyllas med något meningsfullt.

I mobiler kan man se vanliga webbsidor genom en webbläsare. Många populära webbsidor har nu skapat specialversioner för mobiler med mer lättlästa, grundläggande menyer och design. Andra berättelser, spel och funktioner kan laddas ner som specifika appar.

Kindle är en läsplatta som återupplivat e-läsningen. Den kopplas trådlöst till världen och kan ladda ner böcker direkt från Amazon, var du än befinner dig. En Kindle-app för PC och iPhone gör det möjligt att synca sin läsning och fortsätta läsa på den sida man slutade även om man växlar mellan olika enheter under dagen. Att få plats med tusentals i en liten, bärbar enhet sparar både papper, plats och pengar.

iPads var mycket nya i bokens skrivande stund, Alexander påminner om hur snabbt utvecklingen går framåt: "Tablets may rival mobile phones and laptops as digital storytelling platforms by the time you read this". Själv blir jag både inspirerad och överväldigad av utvecklingen, det går så snabbt att man nästan snubblar på sig själv. Jag har inte råd att uppgradera varje gång det kommer en ny modell, men jag vill trots allt hålla mig uppdaterad och veta vad som finns. Information är makt och möjlighet! Och skolan behöver definitivt rycka upp sig lite om vi ska hålla jämna steg och vara relevanta för elevernas erfarenhetsvärldar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild