Svar till Sophia

Hej! Hittade din blogg via lektion.se och tycker att din läsdagbok låter väldigt intressant! Jobbar själv som lärare i en åk 4 och är alltid på jakt efter boktips. Har du lust att dela med dig? Särskilt nyfiken är jag såklart på kapitelböckerna och hur du har kategoriserat dem.
Jag har ingen blogg själv, men har lagt till din bland mina favoriter och håller utkik efter ett svar :)
Lycka till med studierna!
/Sophia
-------------------------
 

Hej Sophia! Så roligt att höra, alltid smickrande att bli tillfrågad. :)

Jag kan avslöja vilka böcker jag valde, men jag publicerar nog inte hela texten här på bloggen, det kanske kursledarna inte vill eftersom kursen inte är över ännu. Lämna gärna din mejladress om du vill att jag skickar hela texten där jag motiverar varför jag valt böckerna.
 
Som högläsningsbok valde Nordqvist "Tomtemaskinen", tänkt för att användas kring jul i årskurs 1. Som tema valde jag Astrid Lindgren, ett tema som inleds med "Mio, Min Mio". Som språk- och läsutveckling valde jag Widmarks "Hövdingens bägare" med förslag på hur SO kan integreras med svenska. Som klassiker valde jag Carrolls "Alice i Underlandet" i nyöversättning av Åke Runnquist. Till sist i kategorin Bara För Nöjes Skull så valde jag Harry Potter-serien eftersom det var mina favoritböcker när jag gick i årskurs 2-3 och uppåt.

Vet inte om just mina kapitelböcker var särskilt nytänkande, de flesta är ju ganska gamla. Hade mer nya böcker för de yngre barnen, de passar nog inte i årskurs 4. Men tack för visat intresse!

Kommentarer
Postat av: Sophia

Tack för svaret! Jag ska kolla upp "Hövdingens bägare", den lät spännande.

2013-01-31 @ 20:44:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild