Uppgift: Starta en blogg!

Idag börjar kursen Digitalt berättande och kreativt lärande (7,5 hp) på distans från Umeå Universitet. Jag ska läsa denna kurs på kvartsfart under hela vårterminen. :)
 
Den allra första uppgiften är starta en blogg. Vilken tur att jag redan har en! Därför har jag nu lagt till kategorin 2it026 (kurskoden) så att mina lärare och kurskamrater i Umeå ska se precis vilka inlägg som är avsedda för dem. Klicka på en kategori till vänster för att se alla inlägg i en viss kategori!
 
Jag har bloggat i många olika former sedan en kurs i textkommunikation på gymnasiet. Denna blogg om lärarutbildning och undervisning har jag drivit sedan våren 2010 och jag har en regelbunden ström av besökare. Jag brukar skriva cirka en gång i veckan om vad vi gör i utbildningen och gör extra inlägg när jag har något särskilt att diskutera. I denna kategori tänker jag fokusera på kursen i digitalt berättande. Kurskamrater och lärare i kursen blir min huvudsakliga målgrupp.
 
Så vad har jag gjort hittills i kursen? Jo, jag har precis fått tillgång till kurshemsidan och eftersom kursen är sprillans ny så har de inte fyllt i all information ännu, bara de första momenten. Jag vet att jag ska läsa The new digital storytelling och A new culture of learning. Den förstnämnda har jag kikat lite på, verkar spännande. I min åsikt finns det inget bättre än en bra berättelse, oavsett form - skönlitteratur, farfars gamla minnen, film, fantasy, påhitt, teater, levande rollspel, sånger med budskap, spel... Berättelsen är urgammal och dess dragningskraft kan översättas till alla uttrycksformer. Det ska bli intressant att se hur ny media skapar möjligheter att vidareutveckla berättarkonsten.
 
De uppgifter jag känner till är dels att vi ska dokumentera med bloggen, nästa moment är att skapa en "ljudberättelse". Ännu lite osäker på om det menas att jag kan läsa in texten och ha ljudeffekter runt om, eller om det är endast ljud utan ord som ska "berätta". Kanske är tolkningen öppen? Ska fundera lite mer på detta.

Som tur är känner jag mig ganska säker på de tekniska bitarna när det gäller ljudinspelning. På gymnasiet läste jag kurserna Ljudmedier A, Ljudmedier B och Ljudteknik A. Jag blev aldrig något ljudtekniskt snille direkt, men grunderna ska jag nog klara av. Ett projekt jag jobbade med var till exempel en ljudbok av Edgar Allan Poes "The Raven", en kort text på vers. Där krävdes det lite ljudeffekter, knarrande dörrar och annat läskigt. Åh, det är så härligt när god litteratur tillåts att beblandas med modern media.
 
Återkommer med nya rapporter när jag kommit igång med litteratur och uppgifter. :)

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Hej!
Läser denna kurs även jag och till skillnad från dig är jag helt nollställd på allt vad ljudtekniker heter. Tänkte därför om du kunde tipsa om nå bra program man kan använda sig av, som inte är för komplicerade.
Vill helst använda mig av iPad (om den ens är möjligt till sådant?)
Men har också tillgång till vanlig dator då.

Skulle verkligen uppskatta om du kunde ge några bra nybörjartips.. :)

2013-01-22 @ 17:58:33
URL: http://mikaelavuku.wordpress.com
Postat av: Sofia Bandelin

Jag är också väldigt osäker på hur dom tänker runt den där uppgiften... Men det ska bli spännande! jag kommer jobba i Audacity eftersom det är ett program jag klarar av =)

2013-01-22 @ 20:12:55
URL: http://headupfeetdown.weebly.com
Postat av: Robban

Hej Lisa, du ser ut att vara bra på gång med bloggen i alla fall, oj vad många kategorier:D

Ja, det är lite öppet för tolkning om man skulle läsa in något också eller bara använda ljudeffekter. Om jag inte minns fel använde lärarna bara ljudeffekter i sitt exempel? Med risk för att ha överarbetat tog jag det säkra före det osäkra och läste in också, det var ju inte helt fel att träna på det ändå faktiskt:D

2013-01-24 @ 14:57:23
URL: http://www.nattstad.se/robbanskursblogg
Postat av: Dagmar

Hej Lisa, då läser vi samma kurs igen.
Du har skrivit en mycket bra sammanfattning på de första tre kapitlarna - nästan så att man inte behöver läsa boken själv ;)
Ang. tolkningen av uppgiften så har jag gjort en berättelse med endast ljud på olika spår i Audicity.

Svar: Tack Dagmar! Jag har precis citerat en bok som du var med och skrev i vårt examensarbete - blev smått förvånad när jag insåg att vi går samma kurs! :)
Lisa Swahn

2013-01-27 @ 20:00:03
URL: http://2it026.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild