Konsten att delegera

Ja, det är mycket som ska göras i detta yrke. En annorlunda sak med sommarförskolan, jämfört med ordinarie verksamhet, är att vi är så många i personalen jämfört med antal barn. Det är långt ifrån alla barn som anmäler närvaro för sommaren som faktiskt kommer. Men personalen kommer. Och med dem kommer en lyx som vi i normala fall inte har råd med - extra tid.
 
Visst vore det trevligt att ta semester hela sommaren, men på ett sätt tycker jag om att vara här under sommarförskolan. Jag har varit pedagogiskt ansvarig under de veckor jag jobbat och varje dag haft möjlighet att ta ut två timmar planeringstid för att arbeta med dokumentation av dagens arbete och förberedelse inför nästa dag.

Två timmar. Varje dag. Vilken superlyx! Tänk att för en gångs skull kunna känna sig färdig med något. Under sommaren har vi arbetat med projektet "Rörelse: inom och utom" och det känns som att vi på fyra veckor hunnit ungefär lika mycket aktiviteter och dokumentation och lärdomar som man i normala fall skulle hinna på fyra terminer. Och så hinner man förbereda sig inför kommande termin, dessutom.

Allt detta får mig att fundera på hur jag normalt fördelar min tid. Jag har insett att jag sällan delegerar uppgifter till andra än mig själv. På sommaren går det utmärkt att göra så, under terminerna kanske det inte håller på samma sätt. Man måste prioritera. Ibland är det nästan en slump vad som råkade bli viktigast just då. "Nej jag hann inte skriva någon kortreflektion om dagens aktivitet, det tog 20 minuter att städa färg i ateljén och sedan skulle vi äta och sedan måste jag torka bord och så behövdes hjälp med påklädning..."

 
Hade jag kunnat delegera penseltvätt till någon annan? Kanske. Gör jag det? Nej. Frågan är om jag ens vill göra det. Jag vill faktiskt stå en stund och tvätta penslar, för det rensar ur hjärnan ett ögonblick. Jag måste få tänka på ingenting en stund. Jag skulle kunna låta vem som helst torka bord, men det är nästan en lyxstund att få göra det själv. Ibland är det skönt att koppla bort alla tankar och bara torka.

För ett par år sedan läste jag en kurs som hette Stresshantering och arbetsbelastning för lärare. Där lärde jag mig hur viktigt det är att kunna delegera "icke-kvalificerade" arbetsuppgifter för att orka med allt det andra. Men frågan blir då, hur ska jag orka med, om jag inte får tvätta penslar ibland?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild