Rutin vs omväxling

När jag talat med jämnåriga om att jag kanske ändå skulle bli lärare, har jag mötts av blandad respons. Ofta får jag positivt svar (åh va roligt, ja det skulle du passa jättebra som), men ibland en mindre munter reaktion. Då såg inställningen ut ungefär så här:

"Jaha, oj... lärare? Men... det måste väl ändå vara långtråkigt. Fatta att prata om samma sak igen och igen och igen. När man är klar med tre år är det ju bara att börja om från början, liksom."

Som tur är kan jag nu ganska lätt konstatera (särskilt efter att ha läst Rapporter från ett skolgolv) att den uppfattningen måste vara ett stort missförstånd. Uttråkad är nog det sista jag kommer bli i det här yrket! Alla är ju olika och varje klass, varje elev kommer vara helt unik och ta med nya utmaningar till min arbetsplats.

Man kan ju undra hur unga tror att andra jobb kommer vara? De flesta yrken innehåller väl rutiner och upprepningar, det spelar nog ingen roll om man är sjuksyster, kassörska, journalist eller lärare.

Kommentarer
Postat av: Killfroken

Förr i tiden - när man undervisade rymden och stenåldern i tåvan, närmiljön i trean, landkspaen i fyran, europa i femman, etc. etc. var nog lärarjobbet långtråkigt. Eller i alla fall långtråkigare än vad det är nu.



Det här är viktigt: Det finns absolut inget styrdokument i Sverige som säger vad du som lärare ska undervisa om. Det enda som finns är en lista (kursplanerna) på saker de ska lära sig. Det är en enorm skillnad. jag har i uppgift att lära mina elever att skriva. Sen om de skriver om Gästrikland eller om Pokémon, det spelar faktiskt ingen roll.



(Förresten har jag svarat på din kommentar i min blogg, Det glömde jag skriva förut.)



//K

2010-05-30 @ 17:36:59
URL: http://www.killfroken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild