Resurspaket 1, del 2

Ett annat webinar på ScratchEd handlar om fördelar, utmaningar och strategier för Sharing with Scratch. Föreläsaren ser Scratch som ett program fullt av möjligheter, där människor i alla åldrar kan skapa vad de vill. Runt själva programmet finns Scratch-gemenskapen via hemsidan där man kan dela med sig, kommentera, diskutera, remixa varandras projekt, samarbeta, hjälpas åt med troubleshooting - ett forum för kreativitet och kreativ feedback. Om man inte är del av den informella, frivilliga gemenskapen utan istället använder Scatch som del av formell undervisning, ser motivationen annorlunda ut. Hur hanterar vi det?
 
Olika typer av Scratch-gemenskap uppstår genom brainstorming, remixande, grupparbeten, "kolla in med grannen", publicering, ge/ta feedback och reflektion. Alla dessa kan användas av utbildare som vill använda Scratch i undervisningen. Remixande är mycket lätt med Scratch eftersom man kan ladda ner alla projekt, få tillgång till koden och göra vad man vill med den. Ser fram emot att prova detta snart! Känns som ett bra sätt att utöka sin kunskap om programmet. Och tänk vad roligt när någon remixar ditt eget projekt (jag har talat om det ang bilder tidigare)! Ett citat: "Remixing is the ultimate compliment."
 
Att "kolla in med grannen" är lämpligt i ett klassrum där många elever arbetar individuellt, för att se vad andra håller på med, prata om det och hjälpa varandra att lösa problem istället för att alltid söka feedback/hjälp från läraren. Jag vill gärna stärka elevernas tro på att de kan hjälpa varandra, att deras kompisar är kompetenta och kunniga och läraren inte är den enda vägen för att komma vidare.
 
Publicering kan ske på två sätt: på nätet eller offline "in person". Även om skolan inte har internet kan man "lämna in" projektet till sin lärare, men det känns lite begränsat och trist tycker jag. Det är ju öppenheten och delandet som är det roliga! ScratchEd-teamets entusiasm smittar av sig, jag önskar mig deras kunskaper och goda kollegium.
 
Sir Ken Robinsons seminarium heter Skolor dödar kreativiteten. Han tar upp problemet med att barnen som börjar i skolan nu inte går i pension förrän cirka år 2070. Hur ska vi kunna vet vad de behöver lära sig inför livet, när vi inte ens vet hur världen ser ut om 5 år? Just därför är kreativitet i skolan lika viktig som Literacy. Varför har alla ämnen en hierarki, varför är matematik viktigare än drama och dans? Vi ger högsta status i skolan till universitetsprofessorer, men är det sådana människor vi vill skapa? Målet med skolan borde vara att förbereda livet, inte att förbereda ansökan till universitetet. Ett mycket underhållande inslag och en god sammanfattning av budskapet jag även tar med mig från Stefan Myrgård vid Högskolan på Gotland.

Till sist i resurspaketet har vi den härliga animationen Changing Educational Paradigms från RSA Animate, som jag länkat till tidigare. I en liknande anda som Robinson talar man om hur dagens skolsystem måste förändras för att vara till någon nytta för framtiden. Själva formen är även ett utmärkt exempel på webbvideo som verktyg för undervisning.
 
Nu är det dags att utforska Scratch-projekt! Jag hittade make your own easter egg för lite tidslämplig kreativitet och en häftig fram-och-tillbaka-interaktiv video av Minecraft minecart ride. I like it! Snart dags att skapa eget! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild